Atornevik

    Har en fråga gällande meritpoäng i matte. Om jag förstått rätt så får man meritpoäng om man har betyg i Matte 2, Matte 3 osv. Min fråga är då om man exempelvis måste ha betyg i Matte 2a, Matte 2b och Matte 2c eller räcker de med en av dem för att få meritpoänget på 0,5?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    man läser En av kurserna, antingen matematik 2a Eller 2b Eller 2c. Det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret men man blir bättre förberedd inför vidare studier om man läser en svårare kurs. Dock blir du med godkänt betyg i matte 2a behörig att läsa matte 3b och sedan matte4. På nivå 3 finns kurserna 3b och 3c och det är En av de kurserna man läser, inte båda. På nivå4 finns endast en kurs - matematik 4.
    Om den högskoleutbildning som du söker till inte kräver matematik 2, då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 2a eller matematik 2b eller 2c. Betyget i den kursen kommer även räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal) och på så sätt kommer höjningen av ditt meritvärde bli mer eller mindre, så du vinner på att ha så högt betyg som möjligt i alla kurser, även i de kurser som ger dig meritpoäng.