Meja
    Hej! Jag ska nu söka till gymnasiet, och undrar hur de är med meritpoäng för alla olika nivår på moderna språk. Jag ska läsa nybörjare på spanska pga har bytt fram å tillbaka med olika språk så har en dålig grund redan nu för spanskan. Men hur mycket merit förlorar jag om jag inte läsare spanska 3? Hur mycket påverkar de när jag vill söka vidare? Och ska jag sen välja spanska 2 år 2 på gymnasiet, eller hur blir de med meriter?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Meja,

    det går att få max i meritpoäng även utan betygen i just Moderna språk, i så fall genom Engelska 7 och högre kurser i matematik. Läs gärna info på Gymnasieguiden.se/merit

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Vilket program söker du på gymnasiet? I vissa program ingår moderna språk som obligatoriska och i andra -inte. Att läsa tre kurser mod.språk är ovanligt, bortsett från HU/språk.

    Studie- och yrkesvägledare