Anna
    Hej! Jag har en fråga angående moderna språk. Jag läste tyska i grundskolan men vi bytte lärare flera gånger och jag känner att jag inte fick en bra grund nog för att fortsätta med tyska steg 3 på gymnasiet.
    Jag fick information om att jag kunde läsa mitt modersmål som modernt språk, vilket jag tänkte göra. Jag har nu blivit antagen och valde från början att läsa steg 3 men min språklärare rekommenderade att byta och starta från steg 4 och sedan läsa steg 5 i årskurs två på gymnasiet. (Jag läste modersmål på grundskolan och fick även betyg i det, så är hyfsad bra på språket, pratar det även hemma med mina föräldrar). Min fråga är om det är någon skillnad betygsmässigt om man läser steg 3 eller 4 i moderna språk? Har jag någon fördel om jag läser 4 och 5?, istället för att läsa 3 och 4? Har det någon påverkan när man söker till högskolan? Som jag förstår det så ger det samma meritpoäng totalt. Men är det bättre att läsa steg 4 och 5?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anna,
    Modersmål ger inte Meritpoäng.
    Du kan läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser (mitt på sidan står det bl a "Med moderna språk menas inte svenska, engelska eller modersmål").

    Steg 3 i Tyska /under förutsättningar att du fick minst E i betyg samt att den kursen inte krävs för behörighet till en eftergymnasial utbildning som du söker/ skulle ge dig Meritpoäng men ej Modersmål - oavsett vilken kurs du får betyg i (det finns gymnasiala kurser Modersmål 1, 2 och specialisering - men ingen av dem ger Meritpoäng). Däremot om man t.ex. läser Moderna språk (arabiska) 3 eller Moderna språk (ungerska) 3 och får betyg E eller högre, får man 0.5 i merit.

    Om Moderna språk är obligatoriska kurser på ditt program /vilket program går du?/ kan du läsa Modersmål i stället och på så sätt uppfylla kraven för Gymnasieexamen och även höja ditt Jämförelsetal - om du har bättre förutsättningar att få högre betyg i Modersmål än i Tyska.

    Lärare i ditt modersmål tycker att du är för duktig för steg 3 och rent "kunskapsmässigt" /pedagogisk bedömning/ vinner du på att läsa en svårare kurs för att du kommer att lära dig mer men troligtvis får du högre betyg i Steg 3 och 4 än i Steg 4 och 5. Högre betyg ger bättre Jämförelsetal och starkare konkurrensvärde. Att du får A eller B i en 100 poängs kurs kan göra skillnad - att du kommer eller ej in på den eftergymnasial utbildning som du önskar.

    Taktiskt sett, för att få så högt jämförelsetal som möjligt, så vinner du på att läsa lägre steg i Moderna språk för att du får troligtvis högre betyg i de lägre stegen men det kan också vara så att du får A betyg i steg 4 och 5 Moderna språk och då gör det ingen skillnad - om du läste steg 3 och 4 eller 4 och 5.

    Ang. Meritpoäng: max antal är 2.5.
    Engelska 7 ger 1.0 Meritpoäng. Om du inte får några Meritpoäng för Moderna språk, kanske du ändå kan uppnå max antal - genom Mattekurserna.
    Du kan välja högre Mattekurser inom Individuellt val eller kanske inom Programfördjupningen /beroende på vilket program du läser/.

    Man kan även klara sig bra utan några Meritpoäng alls. Om du satsar på höga betyg i alla kurser. OBS! viktigt att tänka på att Meritpoängen gäller bara vid ansökan till en svensk högskoleutbildning /men Handelshögskolan räknar inte med Meritpoäng, t.ex./. Om du söker en Yrkeshögskoleutbildning /se utbud på www.yhguiden.se/ så spelar inte Meritpoängen roll.

    Sammanfattning:
    kurser i Modersmål ger inte några meritpoäng.
    Om du har ett val att läsa steg 3 och 4 eller 4 och 5 i Moderna språk - skulle jag /med tanke på konkurrenskraft i dina kommande betyg/ råda dig välja läsa steg 3 och 4.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej Anna,
    det var oväntat att du fick svar från Antagning.se som inte förklarar för dig vad som gäller i din situation.
    Det är fortfarande Antagning som värderar betyg och räknar ut Meritvärde - så det finns ingen annan som kan svara på frågan ang. hur betyg kommer att värderas.
    Om du testar skriva en ny fråga till Antagning och formulerar dig t.ex. så här:
    kan ni hänvisa till en lista på EXAKT VILKA SPRÅK som kan ge Meritpoäng i kategorin MODERNA SPRÅK?
    TYSKA, FRANSKA, SPANSKA, ITALIENSKA och... vilka andra?
    Ang. ditt utbildningsbakgrund så skriver du så här: läser gymnasieutbildning å k 1, läser Polska som ersättning för Moderna språk.

    Din fråga tillhör de lite mer ovanliga frågor men Antagning.se borde kunna svara eftersom det är deras expertområde.

    Däremot den delen som handlar om huruvida din skola kommer att skriva in "Modersmål" eller "Polska" i din Gymnasieexamen - kan inte Antagning.se svara på. Om din skola skriver "Modersmål" - då kan jag försäkra dig om att du iNTE får Meritpoäng /eftersom Modersmål ger inte Meritpoäng/.
    I annat fall, så är min tolkning av reglerna /och jag har frågat några kollegor, som tycker som jag/ den att du borde få Meritpoäng men även om jag skulle lova dig det "dyrt och heligt" *L* ;-) så är det Antagningens tolkning av reglerna som gäller och det kommer inte att hjälpa dig att hänvisa att du fick svar från en SYV som lovade dig att du får Meritpoäng.
    Gör ett nytt försök att få svar från Antagning.se.

    Men, om vi antar att Antagning.se skulle svara att du inte kommer att få Meritpoäng för Polska /vi gör ett antagande bara, OK?/ - vad gör du då? Vill du i så fall läsa Tyska?
    Om du inte kommer att läsa Tyska i alla fall, då spelar det inte så stor roll i fall du nu skulle få ett löfte om Meritpoäng för Polska eller inte.
    Men i fall du är beredd att byta språk eller välja Tyska inom Individ.val, 200 p. - för att få Meritpoäng, då är det viktigt för dig att få ett relevant svar från Antagning.se.

    Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett annat svar, nämligen svara angående exakt vilken tolkning av reglerna som garanterat gäller i din situation.

    Mvh
    Liselotte SYV
    • : Hej Liselotte! Tack för ditt svar, jag förstår att modersmål inte ger meritpoäng men i skolan sa de att man kan ändra så att man läser sitt modersmål som moderna språk och därmed få meritpoäng. Alltså kommer jag inte läsa detta som modersmål, utan som ett ’’andra språk’' Har jag då blivit fel informerad? Jag var på språkcentrum igår och blev även där informerad av min hemspråks lärare att man får meritpoäng om man läser de kurserna. (sammanlagt 1,5 i moderna språk). Jag går Natur, antar att det är obligatoriskt att läsa språk då? Jag satsar högt på skolan och har även tänkt mig medicin i framtiden. Då är man tvungen att läsa meritpoäng. Jag förstår var du menar med stegen men om vi säger att jag får betyg A i kurs 4 och 5, skulle det ge mig någon fördel, än om jag skulle få betyget A i kurs 3 och 4? Eller är det bara ''kunskapsmässigt'' skillnaden ligger i som du beskriver? Du skrev ju att sannolikheten för att få högre betyg är större om jag läser steg 3 och 4. Men om vi nu säger att jag läser steg 4 och 5 och får A, ger det högre ''status'’ än om jag skulle få A i 3 och 4? Eller är det ingen som helst skillnad när det gäller poäng och antagning till högskola? Med vänlig hälsning, Anna
    • Anna : Jag kommer att ge dig ett nytt svar - på din kommentar nu. Anna SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    på Naturvetenskapsprogrammet ingår en kurs (100 p) Moderna språk som en obligatorisk kurs, dvs man kan inte få ut Gymnasieexamen om man inte har läst 100 p. Moderna språk /eller en ersättningskurs/. Ersättningskurs i ditt fall är Modersmål, om jag förstod det rätt.
    Det är olika kursplaner för Modersmål och Moderna språk. Jag vet inte vilket modersmål du läser, men vi kan ta ett exempel: Arabiska.
    Om det står i Gymnasieexamen:
    Modersmål, steg 4 /arabiska/ - och så Betyg, t.ex. A.
    eller
    Arabiska, steg 4 - och så betyg, t.ex. C.
    Så är det - ingen skillnad vad det gäller rätt till att ta ut Gymnasieexamen och med det få Grundläggande behörighet till högskolestudier,
    men
    väldigt stor skillnad vad det gäller möjlighet att få Meritpoäng - eftersom Modersmål ger inte meritpoäng.
    Om huruvida din skola kommer att "kalla" den kurs du läser för Modersmål eller "språk" - i Gymnasieexamen kan bara din skola svara på. Ytterst är det Rektor på programmet som är ansvarig.
    Vad står det i ditt schemat? om det står Modersmål - så är det just MODERSMÅL och inte "arabiska" /som vi tog bara som exempel, eftersom jag vet inte vilket språk det handlar om/. Lärarens behörighet spelar också stor roll. En Modersmålslärare har en annan utbildning och inte är behörig att sätta betyg i "språk", utan bara i ämnet "modersmål" - det är andra krav även på lärare och, som jag redan uppgav ovan, andra kursplaner och betygskriterier.
    Detta är reglerna som kommer från Antagning till högskola/universitet, som kommer att bedöma dina betyg och det är deras tolkning och beslut som gäller. Du kan ställa frågorna direkt till https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ - tryck på den blåa knappen "Fråga oss?" på länken, som jag sänder till dig här och kontaktformulär kommer upp.

    Det kan hända att du kan uppnå maximalt antal Meritpoäng med hjälp av Engelska & Matematik.
    En kurs Engelska 7 ger 1,0 Meritpoäng. Om du läser högre kurser i Matematik /utöver den behörigheten som krävs på "din" högskoleutbildning/ och får minst betyg E - kommer du att få Meritpoäng för matte /max 1,5 för Matte/. På så sätt kan du också uppnå max antal, som är 2.5.

    Ett helt annat sätt att konkurrera om utbildningsplats är att göra Högskoleprovet. Om du är BEHÖRIG, så kan du komma in med relativt låga betyg i fall du får tillräckligt bra resultat på HP.

    Fundera även över om du vill välja Tyska 3 och 4 inom Individuellt val - om du vill få Meritpoäng för Moderna språk. Betyg E räcker för att få Meritpoäng. Givetvis är det ännu bättre om du får högre betyg, då höjer du även Jämförelsetal och sedan läggs Meritpoängen ovanpå det.

    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV
    Hej igen,
    jag kan inte lova dig att du 100 % kommer att få Meritpoäng för Polska.
    Det är Antagning.se som tolkar reglerna och räknar ut både Jämförelsetal och Meritvärde, därför rekommenderar jag dig att kontakta Antagning.se, https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/.

    Så som vi på Fragasyv.se tolkar reglerna:
    i fall det står i Gymnasieexamen /det dokumentet du får när du slutar å k 3/
    Polska, steg 4 - så ger den kursen 1.0 Meritpoäng.

    Bäst är det, som sagt, att kontrollera med Antagning.se - där känner de till även eventuella ändringar i reglerna (du kommer ju att söka till en högskoleutbildning först om 2,5 år och mycket kan hända fram till dess).

    Meritpoängen ökar konkurrensvärdet av gymnasiebetyg, ja! Ingen tvekan om saken men det är ännu viktigare att bli BEHÖRIG: få ut Gymnasieexamen och få med sig alla behörighetsgivande kurser - för att i så fall kan man konkurrera med resultatet av högskoleprovet, t.ex.

    Och om du ändå inte vill läsa Tyska eller inte tror du har få godkänt betyg i tyska, så har du inte mycket val - för att Moderna språk /i alla fall de 100 p. som är obligatoriska på Naturvetenskapsprogrammet/ kan inte ersättas med så mycket annat är Modersmål.
    I ditt fall verkar det vara så att din skola ersatt ett modernt språk med ett annat modernt språk, vilket är ännu mycket bättre för dig, då kan du även få meritpoäng.

    Med stor risk för att verka extrem tjatig *L* ;-) vill jag ännu en gång påpeka att det är Antagning.se som kommer att räkna Jämförelsetal samt Meritvärde av dina betyg inför ansökan till högskola/universitet och det är deras tolkning av reglerna som gäller. Mitt råd till dig är - att du skriver klart och tydligt vad du läser och frågar om Polska, steg 3 och 4 - eller Polska, steg 4 och 5 - kommer att ge dig 1,5 Meritpoäng. Spara sedan deras svar - så att du har ngt. att hänvisa till i fall det skulle uppstå en situation då du inte fick så högt Meritvärde som du borde ha fått.

    Återkom gärna och berätta vad du fick för svar från Antagning.se.

    Bästa hälsningar! Lycka till! Vi kommer att hålla tummarna för dig!

    Anna SYV
    Hej Anna,
    man kan få max 1,5 Meritpoäng för Moderna språk och kurserna steg 3 och 4 tillsammans ger just 1,5 Meritpoäng;
    kurserna steg 4 och 5 ger också tillsammans 1,5 Meritpoäng.
    Du kan fråga på skolan om du kan "tenta av" steg 3 och om du får A-betyg i den, kan du ha den i din gymnasieexamen - t.ex. som en kurs inom Programfördjuningen, då "slipper" då kan du i stället läsa en extra kurs som ger dig Meritpoäng, t.ex. Engelska 7.
    Om du får A-betyg i steg 3 Moderna språk - höjer det konkurrensvärde av dina betyg (med undantag: om du får alla A-betyg i alla ämnen, då blir det ingen skillnad, men även om du får ett st. B-betyg och alla andra A-betyg, då höjer en extra kurs med A-betyg Jämförelsetal med vilket du konkurrerar om en utbildningsplats på högskola/universitet/.

    Du kan också /om du tentar av steg 3/ slippa läsa steg 5. Du kommer ju ändå få max antal meritpoäng för Moderna språk.

    Men i annat fall /om du inte gör tenta och på så sätt får betyg i steg 3/ ser jag inga formella fördelar i att läsa steg 4 och 5 i stället för steg 3 och 4.

    bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : Hej Anna! Jag läser polska som modernt språk, inte som modersmål. Min lärare för polska har högre studier och har behörighet att sätta betyg i språk, inte bara i modersmål. Kan jag då få meritpoäng för polska istället för tyska? Eftersom jag läser det som ett modernt språk. Med vänlig hälsning, Anna.
    • : Eller, jag ska börja göra det. Jag var på mötet igår och fick information om de olika kurserna. Min polska lärare sa då att maximal meritpoäng är 1,5 för polska.
    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett utökat svar till dig.
    • : Jag har nu kontaktat antagning.se och väntar på svar. Återkommer senare när jag har fått information. Vet du hur länge det kan dröja innan de svarar? Med vänlig hälsning, Anna
    • Milla : Hej Anna, vi hoppas du får svar imorgon, fredag eller senast på måndag. Vår erfarenhet är att Antagning.se svarar inom två arbetsdagar. Vi håller tummarna! *L* ;-)
    • : Hej! Jag har nu fått svar från antagning.se men känner att jag inte fick något ut av det, trots att jag beskrev situationen noggrant. Detta fick jag som svar: Hej Anna, Detta är något som är svårt att besvara eftersom vi inte vet din studiebakgrund. Du kan hitta generell information här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/ Välj i vänsterspalten vilken studiebakgrund. Behöver du hjälp med uträkningen av meritpoäng och meritvärde så ska du kontakta en studievägledare. Vi hoppas att du nu har fått svar på dina frågor. Om det är något mer du undrar över är det bara att gå in på Antagning.se, fliken ”Allt du behöver veta”. Där kan du läsa om det mesta som handlar om hur man anmäler sig och hur antagningsprocessen går till. Om du inte hittar vad du söker där är du självklart välkommen att kontakta oss igen via kontaktformuläret på antagning.se/sv/faq För att kunna hjälpa dig på bästa sätt vill vi att du då klistrar in dina tidigare frågor och svar i formuläret. Det går inte att svara på det här mejlet.
    • Liselotte : Jag kommer nu att skriva ett svar till dig nu! *L*
    • : Hej Liselotte! Tack så mycket för ditt svar nu förstår jag mycket bättre hur det ligger till. Jag har nu återigen kontaktat antagning.se och formulerat mig utifrån din rekommendation. Nu hoppas jag på ett bra svar från de. Jag återkommer senare och skriver här vad de svarade. Den delen du tog upp om gymnasieexamen - Jag tror (är inte säker) att min polska lärare nämnde det och sa att det kommer stå polska på schemat och även senare på examen. Som du beskrev så är det endast skolan som kan svara på detta, eftersom alla skolor inte erbjuder polska som modernt språk. Därför tänker jag i veckan prata med rektorn/expeditionen och höra hur det ligger till. (Om det kommer stå moderna språk eller modersmål) Jag har i alla fall för mig att de sa att det skall vara moderna språk. Det var så min skola uttryckte sig när jag gjorde en ansökan. Jag ska ändå fråga för att vara 100% säker. Jag har inte tänkt så långt utöver detta. Jag hoppas ju att det ska få meritpoäng för Polska. Men om det nu blir så att antagning.se säger att det inte finns möjlighet för meritpoäng så vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill helst inte läsa Tyska som moderna språk, eftersom jag anser att jag behöver lägga ner mycket tid (den tiden skulle jag hellre lägga på matte etc.), men OM det nu blir att jag inte kan få meritpoäng så får jag nog bita i det sura äpplet och fortsätta att läsa Tyska och kämpa mig igenom. Annars vet jag inte vad jag ska göra, vill ju helst få svar på det här så jag kan påbörja min polska kurs (vi ska ha första lektionen i veckan). Jag går fortfarande kvar i tyska, men har sagt till läraren att jag tänkte sluta eftersom jag ska läsa polska istället. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt, jag går på lektionerna så länge, så att jag inte blir utan språk ifall det visar sig att det inte går att få meritpoäng för Polskan. Med vänlig hälsning, Anna.
    • : Jag vill bara tillägga att jag vill inte läsa tyska eftersom jag känner att jag ligger mycket efter och måste ta igen mycket från grundskolan pga dåliga lärare. Det är ju mycket att ta tag i själv och när jag går på Naturvetenskapsprogrammet är det så mycket annat som man måste plugga på. Men som sagt, finns nästan ingen annan utväg om det visar sig att jag inte kan läsa polska. Då blir jag ju nästan ''tvungen'' att läsa tyska om jag nu vill få meritpoäng i moderna språk. (Jag vet att man kan få meritpoäng andra vägar som matte och engelska. Men skulle verkligen vilja få 2,5 i merit och om den vägen genom moderna språk - Polska går så skulle det vara en fördel för mig. Men som sagt, vi får se vad antagning svarar och hur reglerna lyder.
    • Mikael : Vi på Fragasyv.se önskar dig allt väl & Lycka till! Vi vill också tipsa dig om att Högskoleprovet ger en extra chans att komma in på en högskoleutbildning. Du kanske redan vet det, men jag tänkte nämna det i alla fall. Och en annan sak: du kan kompensera "förlusten" av meritpoäng genom att höja betyg i andra kurser. Bästa hälsningar Mikael SYV
    • : Hej! Jag vill bara meddela att jag har pratat med rektorn och allting har gått bra. Jag läser nu polska som moderna språk steg 4 och kommer få meritpoäng för det :) Steg 3 blev aldrig av, men känner ändå att jag kommer klara av kursen. Läraren tycker själv att vi alla ligger på en högre nivå. Med vänlig hälsning, Anna
    • : Kommer även fortsätta med steg 5 i tvåan. Kommer inte ihåg om jag ställde denna fråga förut eller inte men kommer detta ge mig någon fördel att jag läser högre kurser? Egentligen skulle jag ju läst 3 och 4.
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu.
    • : Hej Anna! Jag förstår. Jag ska höra med min lärare om det går att tenta av steg 3. Men om det nu inte går så kommer jag läsa steg 4 och 5. Kan jag fortfarande läsa Engelska 7 och få meritpoäng för den kursen också? Så sammanlagt får jag 2,5 meritpoäng vilket är max.
    • Anna : Ja, 2,5 är max antal Meritpoäng som man kan få. Engelska 7 ger 1.0 Meritpoäng. Om du får 1.5 för Moderna språk + 1.0 för Engelska 7, då uppnår du max. Betyg E eller högre krävs för att kunna få Meritpoäng för en kurs. Bästa hälsningar! Anna SYV
    • : Okej, tack så mycket! :)
    Läs alla kommentarer