Hanna
    Får man full meritpoäng (2,5p) om man väljer moderna språk 4 och engelska 7, förutsatt att universitetsprogrammen inte kräver dessa ämnena? Eller måste vi läsa matte 5?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Engelska 7 ger 1,0 i merit
    Moderna språk 4 ger också 1,0 i merit
    om du också har godkänt betyg i Moderna språk 3 och den kursen inte krävs för behörighet till den högskoleutbildning, du söker - får du 0.5 för godkänt betyg i den kursen.
    På så sätt blir det "full merit".

    Just på vilket program man läser, spelar ingen roll vad det gäller Meritpoäng. Det som spelar roll är VILKEN SÄRSKILD BEHÖRIGHET som krävs för den utbildning som man söker.
    OBS! det är inte alla högskolor i Sverige som accepterar merit (exempel: Handels i Stockholm - gör inte det), men de allra flesta räknar med meritpoäng.
    Ang. utomlands - så vet vi inte. Det får man kontrollera med den skola utomlands som man söker till - om man har formella fördelar i att läsa mer engelska, matte och/eller moderna språk.

    Du kan kontrollera mitt svar mot info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Lycka till med dina studier!
    ANNA