sandra

    Hej, så jag är ju nästan klar med mina studier i komvux, har runt 17 A (A i Eng 7 - 1, 0 meritpoäng) och fem B och två E i matematik. Jag fick bra betyg i Italienska 1 men italienska 2 går inte så bra för mig så jag tänkte välja Matematik 3b (matte 3b är inte behörig i psyk.programmet), så jag tänkte fråga er studievägledare om man får E i Matematik 3b (som ger då 0,5 merit), kommer då betyget sänka jämförelsetalet och bara höja första talet? Till exempel: Grunden - 19, 45, med matte 3b E betyg = 19, 12 och med dess meritpoäng till 20,12 ?? eller höjer det bara från mitt grundliga meritvärde 19,45 till 20,12?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    jag vet inte vad "grundliga meritvärde" är... :) men även E betyg i en kurs som ger meritpoäng är mer värt än A i en lika stor kurs som inte ger meritpoäng. Det blir en höjning, om ens liten, om man har godkänt betyg i kursen som ger dig meritpoäng, jämfört med en kurs (A-betyget) som inte ger meritpoäng, därför är det "lönt" att läsa kurser som ger meritpoäng. Men F betyget ger inte meritpoäng och om den räknas in i ditt jämförelsetal, så blir det - 0.4 (skillnad mellan E och F är lika stor som mellan E och A).
    Du kan se innehåll i kursen Matematik 3 på www.matteboken.se
    Du kan läsa om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis på www.gymnasieguiden.se