Hej Ammar,
    ingen högskoleutbildning i Sverige (uppgift från mars 2021) kräver för särskild behörighet matte 5. Om din högskoleutbildning kräver matte 3 eller matte 4, får du + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i matte 5 (och betyget i matte 5 kommer samtidigt även räknas in i ditt jämförelsetal).

    Om den högskoleutbildning som du söker till inte kräver matte för särskild behörighet, t.ex om du söker till juristprogrammet, då uppnår du max antal meritpoäng för godkända betyg i matte 2, 3 och 4 och kan med det inte få några meritpoäng för matte 5, men betyget i matte 5 kommer, hur som helst, räknas in i ditt jämförelsetal därför att alla betyg i examensbeviset (förutom gymnasiearbete) räknas in i jämförelsetal/snittbetyget. (För U-kurser, som läses enligt rektors beslut, utanför programmet, gäller särskilda regler).
    Läs gärna även information på gymnasieGuiden.se/merit