Ammar

    Hej! Om jag har studerat engelska7 eller matte5 som indviduellt val i gymnasiet kommer det räknas i meritpoäng och jämförelse tillsammans eller bara i en av dem?. Jag vill också fråga jag har studerat engelska 7 och matte5 som utökade kurser kommer de räknas i meritpoäng och i jämförelse tillsammans eller i bara en av dem. MVH

    • : Jag studerar också franska 3 som en vanlig kurs i gymnasiet, kommer det räknas i båda jämförelse och meritpoäng?
    • Julia : Ja, betyget i moderna språk 3 /t.ex franska 3/ ger meritpoäng till alla de högskoleutbildningar som för särskild behörighet inte kräver moderna språk 3.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ammar,
    reglerna är inte helt enkelt att redovisa för... eller rättare sagt, finns det flera möjliga situationer kring din fråga. Mitt svar (om jag ska beskriva vad som händer i varje möjlig situation) skulle bli väldigt långt. T.ex är det bra att veta vad särskild behörighet till "dina" högskoleutbildningar kräver (bl.a viken mattekurs som krävs för särskild behörighet)?

    Du som läser mot examensbevis på gymnasiet ser reglerna kring meritvärde, jämförelsetalet och meritpoängen - på gymnasieguiden.se/merit
    Mina råd: läs info på länken, ovan. Och om du efter det har frågor kvar, prata med SYV på din skola eller beskriv din situation mer ingående: uppge vad din högskoleutbildning kräver för särskild behörighet, och hur din studieplan på gymnasiet ser ut (vilka kurser som du enligt rektors beslut kommer läsa som U-kurser, utökade), detta för att ge oss möjlighet att anpassa svaret till din situation och slippa beskriva alla de olika möjliga situationer och hur de olika lösningar ser ut.

    • : Jag studerar naturvetenskap program i gymnasium och jag vill studera till läkare program och det krävs biologi 2, fysik 2 , kemi2 och matematik 4. Min skolan beslutar att jag kommer läsa franska 4 och matte 5 som indvidiuella val och Engelska 7 som utökad kurs
    • Anna : Betyg i utökade kurser räknas in i ditt jämförelsetal om de ger meritpoäng, alltså kommer betyget i eng 7 räknas in i ditt jämförelsetal + du får meritpoängen för eng 7. Men jag tänker också så här: du får ju 1,5 meritpong för franska 3 och 4 + 1.0 meritpoäng för matte 5, och med det uppnår max antal meritpoäng så du får ju inte några fler meritpoäng för eng 7 - då läser du eng 7 "i onödan". givetvis är det bra att kunna mer engelska, men formellt sett kommer inte engelska 7 hjälpa dig komma in på läkarprogrammet, om du redan utan den kursen uppnår max antal meritpoäng.
    • Anna : Om du vill läsa eng 7, även om du inte får meritpoängen för den kursen, så försök inkludera den inom programmets kurseer, ej som U-kurs. Detta pga du i så fall slipper läsa på mer än heltid och "splittra" din tid och energi på fler kurser än nödvändigt. Det kan vara så att du vinner på att läsa så få kurser som möjligt och koncentrera dig på att få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt i varje kurs du läser.