louise
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2012 och vill nu söka till personalvetarutbildningen men har för låga betyg. Tänkte därför dels göra prövningar på vissa av kurserna för att förhoppningsvis höja mitt betyg men även läsa till matte c på komvux. Eftersom matte C inte krävs på utbildningen för att vara behörig, får jag då tillgodoräkna mig kursen på något sätt eller är det meningslöst att läsa matte c?

    Efter att jag hade tagit studenten så försvann områdesbehörigheten men jag kan få meritpoäng för dom eftersom jag hade tagit studenten innan men jag undrar om jag kompletterar med nya kurser i det nya systemet, får jag fortfarande tillgodoräkna mig kurser i områdesbehörigheten eller försvinner den möjligheten??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Louise,
    här https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf
    finns reglerna (vad som gäller for dig, som fick Slutbetyg från gymnasiet mellan åren 2010 & 2013).
    Det står bland annat följande: "Gy11/Vux12-kurser
    Betyg i moderna språk, engelska och matematik som ingår i slutbetyget
    eller som du kompletterat med kan ge meritpoäng på samma sätt som
    betyg enligt äldre system."

    Du kan för säkerhets skull ringa till Antagningsservice /till Universitet & högskolor/ på 0771-550 720
    tel.tid: måndag till fredag, kl.9–16 för att kontrollera med dem, vars tolkning av reglerna är den som gäller.

    ***
    Högskoleprovet - har du funderat på att göra det?
    Om du gör Högskoleprovet, placeras du i ännu en urvalsgrupp. Normalt sett fördelas minst en tredje del av platserna på en högskoleutbildning på urval av Högskoleprovet. Det går att träna på gamla prov & man får göra om provet många ggr. Det är ditt bästa resultat som räknas /och resultat gäller i fem år/. Du hittar all info- om Högskoleprovet på länken http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html
    ***
    Jag vill också tipsa om att det kan finnas andra utbildningar, t.ex. på en Yrkeshögskola, som kan vara av intresse för dig. T.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/redovisningsekonom-med-personaladministration

    Önskar dig fin fortsättning på sommaren & Lycka till!
    Mikael SYV