Annette

    Om man nu i år har tagit sin gymnasieexamen med inriktning natur, Målet är att komma in på läkarutbildningen men betygen räcker inte till nu. Det räcker heller inte att läsa in t.ex matematik 5 och engelska 7 för att få 2,5 p, Går de förutom det lägga till områdeskurser som Hälsopedagogik och Psykologi och även få 1 meritpoäng förutom de 2,5 första?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annette,
    meritpoängen för områdeskurserna kunde de "gamla kurserna ge" som upphörde helt sista juni 2016. Alltså de som fick gymnasiala betyg från 1 juli 2017 och senare har ingen som helst möjlighet att tillgodoräkna sig meritpoängen för "områdeskurserna".
    Precis som B.skriver i kommentar till din fråga är det eng 7, moderna språk 3 och 4 samt "högre kurser" i matematik som ger meritpoäng för dem som har betygen i det nya systemet (betygsskala E-A).
    Högskoleprovet ställdes in pga Covid-19 (tyvärr).
    Det är också mycket svårt att hitta var man kan göra prövningar vilket var svårt redan innan Covid-19.
    Ni får ta och titta noga på alla de webbplatserna som beskriver läkarprogrammen på de svenska lärosätena; alternativa urval (AU) och annan "undantags-information" kan finnas där.

    Fler tips!
    Det har tidigare hänt (någon gång) att t.ex sjuksköterskor med legitimation och minst 2 års arbetslivserfarenhet fick söka i "sin egen urvalsgrupp" till läkarprogrammen, där antagningsgräns blev lägre. Kan inte lova att det blir så i framtiden, men man kan efter sjuksköterskeprogrammet på sikt bli specialistsjuksköterska eller barnmorska.
    Andra alternativ som kanske kan bli av intresse att "kasta ett öga" på: yrken BMA, Biomedicinare, kemist inom läkemedelsindustrin, biolog, zoolog - det finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar på www.framtid.se