Moa

    Hej! Jag har fullständig behörighet till de program jag vill söka på högskola/universitet men jag tror inte jag kommer kunna komma in eftersom jag tror att jag har för lågt meritvärde. Jag vill därför plugga till nu så jag får full merit. Engelska 7 har jag läst så jag undrar då två saker. 1. Är det då så att jag måste läsa antingen spanska 3 och 4 eller spanska 3 och matte 4 för att då de 1,5 meritpoängen eller hur är det? 2. Efter jag läst till detta, kommer jag ju hamna i Urval BI men kommer jag också hamna i BII eller är det bara BI eftersom jag redan är behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    om du redan nu - innan komplettering - är behörig kommer du även fortsättningsvis prövas i BI med det meritvärde som du har nu.
    Om du senare höjer ditt meritvärde, kommer du prövas med det högre meritvärde i BII. Alltså du kommer prövas i olika urvalsgrupper samtidigt men med olika meritvärden.
    ***
    ang. få fler meritpoäng

    för eng7 har du 1.0 meritpoäng av 2.5 möjliga.
    Moderna spåk 3 ger + 0.5 och mod.språk 4 ger + 1.0 meirtoäng.

    ang. matematik
    man måste veta vilken mattekurs som krävs för just din högskoleutbildning. T.ex om matte 2 krävs för särskild behörighet får man meritpoäng från matte 3 och högre. Max antal meritpoäng inom matematik som är möjligt att få är 1,5.
    Om matematik ej krävs för just din högskoleutbildning, t.ex juristprogrammet eller utb.på konstfack - då får man meritpoäng från matte 2, + 0.5 och för högre kurser.
    Läs gärna om meritp. för dig med examensbevis på gymnasieguiden.se/merit