Ebba

    Hej! När jag gick gymnasiet fick endast meritkursen Engelska 7 plats i mitt program och därav kunde jag endas få 1 meritpoäng av maximalt 2,5. Men jag vill nu ev. söka in till veterinärprogrammet och behöver därför ha maximalt med meritpoäng, så behöver alltså de där 1,5 meritpoängen också. Vad jag förstår är det då Matte 5 som jag kan läsa och eller Språk ex. Spanska 3/4. Läste spanska i grundskolan så är i så fall det språk jag kan bäst. Är det korrekt att jag kan få 1,5 meritpoäng om jag läser spanska 3 och 4 på komvux? Och sedan undrar jag om det är så att betyget jag får i spanska kurserna spelar roll i mitt slutliga meritvärde, alltså att jag behöver ha A i dessa 2 kurser för att få det maximala 1,5 meritpoäng när man läser på komvux? Så det räknas med i mitt jämförelsetal? Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    för godkända betyg (E och högre) i moderna språk 3 och 4 får du 1.5 meritpoäng och betygen i kurserna räknas också i ditt jämförelsetal. Du bör därför sträva efter så höga betyg som möjligt.
    För matematik 5 får du 1.0 meritpoäng vid ansökan till utbildningar som kräver matte 4, vilket veterinärprogrammet gör. För matte specialisering får du ännu + 0.5 men totalt kan ingen få mer än 2,5 meritpoäng.
    Läs gärna på gymnasieguiden.se/merit