Sheruq
    Hej!

    Jag har läst moderna språk arabiska steg 1-7 som jag har bra betyg i. Jag har även läst Engelska 7 som sänker mitt snittbetyg. Jag har totalt 2800 poäng. Min fråga är: Kan jag ta bort engelska 7 från mitt snittbetyg och behålla meritpoängen och kommer arabiska steg 1-7 räknas in i mitt snittbetyg? Jag har läst naturkunskap 1 som jag inte behöver och som skall tas bårt tillsamans med gymnasiearbetet som gör att jag hamnar på 2600 poäng.
    • Liselotte : Läser du mot examensbevis på komvux? Eller har du din grundläggande behörighet på en utländsk gymnasieutbildning?
    • : Hej Liselotte! Jag läser mot exsmensbevis på komvux.
    • Mikael : Om du läser mot examensbevis, då kan du inte få meritpoängen utan att betyget i den kursen även räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget). ... ang.kursen i naturkunskap, som du skriver att du "inte behöver", så måste minst en kurs inom ämnet naturkunskap (eller kurserna i fysik, kemi och biologi) ingå i examensbeviset. Gymnasiearbete med godkänt betyg måste också ingå, men betyget i GA räknas inte in i jämförelsetalet/snittbetyget. För övrigt, prata med SYV på komvux. I tveksamma gränsfall är det den bedömning som rektor på komvux gör, som kommer att gälla. I de flesta fallen är ansvar för innehåll i examensbevis från komvux delegerat (av rektorn) till SYV på komvux. Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    eftersom du inte förklarar hur din studiesituation ser ut: Läser du mot examensbevis på komvux? Eller har du din grundläggande behörighet på en utländsk gymnasieutbildning?  - går det inte att svara. Det är olika regler som gäller i olika situationer. Du kan välja mellan följande:
    - sök svar på din fråga på antagning.se/sv/dina-betyg
    - prata med studievägledare på den skolan du läser nu

    eller för att ge oss möjlighet att svara på din fråga:
    - förklara så utförligt du kan: läser du på gymnasiet eller på komvux? Har du utländsk gymnasieutbildning, och i så fall fick du bedömning av den av UHR? Stämmer din ålder, 23 år - det finns åldersgränser i vissa fall så det kan vara viktigt att veta hur gammal personen är.

    Liselotte