Eric
    Hej,

    jag har gamla betyg enligt IG-MVG skalan, jag undrar nu om jag får meritpoäng för en kurs jag läste på gymnasiet som heter Teckenspråk A och är på 70 poäng?
    • Liselotte : Jag gav dig ett nytt svar nyss, baserat på det svaret som vi fick från UHR idag. Mvh Liselotte SYV på Fragasyv.se

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, man får meritpoäng för moderna språk men tecken språk tillhör formellt sett inte moderna språk, därför kan man inte få merit för teckenspråk, tyvärr. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen! Vår tolkning av reglerna är att förändringen gäller för dem med Gymnasieexamen dvs med betygsskala A-F eftersom teckenspråk för hörande fick ge merit först hösten 2014 då eleverna gick ut med A-F betyg och det står inget om att förändringen gäller retroaktivt. Jag råder dig se på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ i fall du hittar svar på din fråga och annars fråga genom att skriva till Antagning.se som ansvarar för antagning till högskola/universitet. Du får gärna berätta för vad du får för svar från antagning.se. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Eric, vi fick nu svar från UHR, Universitets- och högskolerådet och det lyder så här:
    "Du kan bara få meritpoäng för Teckenspråk A, 70 poäng (eftersom det är en C-kurs)- i fall du fått 1.0 i meritpoäng för B-kurser i annat språk."
    Det är, alltså, villkorat så att du KANSKE kan få Merit för den men bara i fall du redan får minst 1.0 i Merit för andra språk och i annat fall - så kan du inte få meritpoäng för den kursen.
    Hoppas detta svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte