Filip
    Hej!
    Jag har 2700 poäng alltså är min engelska 7 och tyska 4 Utökade kurser som jag har lägga U på= 2700-200= 2500
    . Jag går ekonom programmet och tänker söka något civilekonomprogram. Och det programmet Kräver ej engelska 7 och tyska 4.

    NU TILL FRÅGAN

    Om vi nu säger att jag får ett C i både engelska 7 och tyska 4. Är det bara meritpoängen som räknas med i snittet utan själva betyget C ?

    Väldigt tacksam för snabbt svar! :)
    MVH FILIP

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Filip!
    Bra sammanfattning finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Kort svar på din fråga är: ja, betyg i de kurser som ger Meritpoäng räknas in i ditt jämförelsetal (även om de kurser är "utökade" och markerade med U i Examensbeviset).

    Läs info på länken ovan och återkom om ngt. är oklart.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : ftersom betygen i kurser som ger Meritpoäng räknas alltid in i ditt Jämförelsetal (även om det är betyg i "utökade kurser" som normallt sett inte räknas in i ditt jämförelsetal).
    • : menar dom att om jag får ett C i ex ENG7 som är en utökad kurs. Så kommer ändå själva betyget med I SNITTET SOM JAG SÖKER MED IN TILL HÖGSKOLAN. Jag har alltid trott att betyget på en utökad kurs som ger meritpoäng inte kommer med i snittet som man söker till högskolan med. Jag har bara trott att själva enbart själva meritpoängen kommer med i snittet som man söker in till högskolan med
    • : alltså om det är en utökad meritkurs som inte kräver behörighet
    • : (även om det är betyg i "utökade kurser" som normallt sett inte räknas in i ditt jämförelsetal) : Varför står det så? och vad menar dom i sådana fall med '' som normallt sett inte räknas in i ditt jämförelsetal). ''
    • : DET MÅSTE VA SÅ HÄR: Jag har som alla andra 2500 poäng. Men jag överstiger 2500 upp till 2900. För att jag utöver dom 2500 har även eng 7 (U) Moderna språk 3 (u) moderna språk (4) Idrottspecialisering (u). Detta gör så att jag har 2900. För att komma ner till 250o lägger man U på Eng7 dvs 2900-100= 2800 sedan lägger man U på Moderna språk 3 dvs 2800-100=2700 sen lägger man U på moderna språk steg 4 dvs: 2700-100=2600 och sist lägger man u på idrottspecilaisering dvs 2600-2500= ALLTSÅ 2500. alla dom ja lagt U på Dvs ( eng 7, moderna språk steg 3&4, idrotsspelicaiering) räknas inte SJÄLVA BETYGET MED I SNITTET SOM MAN SÖKER TILL HÖGKOLAN MED utan bara meritpoängen om det nu finns en sådan på kursen . vilket finns i eng 7 moderna språk 3 och 4.
    • : känner att jag är lite jobbig haha. Men detta är viktigt för mig!
    • Milla : Jag ska svara dig nu och skickar en länk till info på Antagning.se... OK?
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    I ditt fall som du beskrev så bra (i detalj) så blir det så här:
    om en kurs "idrott specialisering" inte krävs för behörighet till den högskoleutbildning som du söker till - kommer inte det betyget räknas in i "snittet";
    men betyg i Eng 7 och i Moderna språk 3 och 4 - KOMMER ATT RÄKNAS IN I JÄMFÖRELSETAL
    för att "kurser som ger meritpoäng" räknas även med i jämförelsetal.
    Som tur är så blir det ALLTID en höjning av Meritvärdet - även om du har A-betyg i alla kurser på gymnasiet men bara E i Eng 7 och Moderna språk 3 och 4 - så blir det en höjning av Meritvärdet (mindre höjning men ändå en höjning).
    Det är Antagning.se som räknar på dina betyg och får fram Meritvärde. Det är deras tolkning av reglerna som gäller. Så här står det på deras hemsida:
    https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    läs punkt 6 på sida 2.

    Tips: gör högskoleprovet, som ger dig en extrachans att komma in på en högskoleutbildning.

    Återkom om ngt. är oklart.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare