Jenny
    Hej!
    Jag gör prövning i olika gymnasiekurser för att komma in på läkarlinjen. Tog studenten 2009 från natur och har full behörighet men inte MVG i alla ämnen.
    Jag saknade 0,5 meritpoöng o gjorde därmed en prövning i etik o livsfrågor som ingår i områdeskurser för lärarprogrammet. Får jag tillgodoräkna mig dessa poäng?

    Läste på antagningen.se och blev lite förvirrad när det står att man inte får tillgodoräkna meritpoöng för områdeskurser om man läst Gy-11/vux 12 kurs. Sen står det "Men för att få meritpoöng för en områdeskurs krävs det att du gör en prövning i den aktuella områdeskursen".

    Så vad gäller? Får jag tillgodoräkna mig meritpoöngen för Etik och livsfrågor när jag gjort en prövning i kursen? Samt måste betyget i kursen räknas in i betygssnittet om det inte höjer mitt snitt(?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jenny!
    Vad som gäller för den som har Slutbetyg från 2009, kan man läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/
    Info om just vad det gäller i frågan om Meritpoäng finns på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gatt-ut-gymnasiet.pdf

    Eftersom Etik&livsfrågor är en 100 poängs-kurs, borde du kunna få 0.5 i Merit för den.
    Max antal merit är 2.5 - det vet du redan. Du kan inte få fler och i fall det skulle visa sig att du redan uppnådde max, får du i så fall inte fler meritpoäng.

    Det är Antagning.se som värderar dina betyg när du söker till högskoleutbildning i Sverige. Det är deras bedömning och tolkning av reglerna som gäller - därför är det bäst att utgå ifrån info som de har på sin egen hemsida (länkarna ovan).

    Om du fortfarande är osäker och vill kontrollera om du redan har uppnått max i merit, kan du kontakta Antagning.se - här https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ till höger är det en stor blå knapp FRÅGA OSS? - klickar man på den, kommer frågeformuläret upp, där skriver du din fråga.

    Du får sedan gärna höra av dig igen och berätta för oss vad Antagning.se har svarat dig.

    Lycka till med dina studier!
    ANNA
    • : Tack för snabbt svar Anna! Får ändå inte riktigt klarhet i vad som står på antagningen.se. Jag har IG i en kurs som kan ge meritpoäng, det är en områdeskurs. Kan jag då läsa en Gy11 kurs för att få den meritpoängen? Svar: Nej, en Gy11-kurs kan aldrig ge meritpoäng som områdeskurs. För att få meritpoäng för en områdeskurs krävs det att du gör i en prövning i den aktuella områdeskursen.
    • : oj råkade skicka iväg utan att skriva klart: de där är en fråga från antagningen.se och som de står där kan man ju inte läsa en Gy11-kurs för att få meritpoäng för en områdeskurs vilket etik och livsfrågor är. Men sen skriver dom att man kan få meritpoäng om man gör en prövning i den aktuella områdeskursen. Vad är skillnaden?
    • Milla : Om du får betyg i skala G,VG eller MVG då får du meritpoäng för kursen Etik och livs?? Men om du får betyg enligt skala E-A då får du inte meritpoäng. Det finns en lång och komplicerad förklaring och du kan få den om du vill men väldigt kort och konkret så är det så som jag har svarat nu.
    • Mikael : Känner du att du fick svar på din fråga och är nöjd? Återkom annars, så ska vi försöka förklara bättre!:) om du tycker du fick hjälp och att Fråga SYV behövs får du gärna gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/
    Läs alla kommentarer