Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexandra!
    godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 merit(alltså Extra)poäng. Totalt kan man som absolut max ha meritvärde på 22.5 --- så du förstår att 1.0 är ganska mycket. Och som minimihöjning av meritvärdet ger eng7 + 0.6 (detta i fall man förutom eng7 har alla A-betygen och E i kursen eng7). Alltså, hur som helst (som minimum) får du + 0.6 till ditt meritvärde om du får godkänt betyg i eng7. Jag råder dig därför att inte hoppa av utan kämpa på! Förhoppningsvis får du högre betyg än E. Skulle du t.ex få D i eng7 får du som minimum höjning på 0.7 till ditt meritvärde.
    Förutom betyget så kan man också tänka på att bättre kunskaper i engelska är mycket värdefulla i alla yrken, så även av den anledning skulle jag råda dig fortsätta läsa engelska.
    Du kan läsa om meritpoäng och meritvärdet på gymnasieGuiden.se/merit