Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!
    Jag är osäker om exakt vad du frågar om.
    Om en elev har alla C-betyg i sitt examensbevis, blir jämförelsetal/snittbetyget 15.0.
    I kursen gymnasiearbete kan man inte få högre än E men det betyget räknas inte in.
    ***
    Till svenska högskole-universitetsutbildningar konkurrerar man med en siffra som heter MERITVÄRDE.
    Meritvärde är summan av snittbetyget + meritpoängen. Maximalt antal meritpoäng som är möjligt att ha är 2.5.
    Vilka kurser som ger meritpoäng (extrapoäng) kan du se på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    ***
    Du nämner siffrorna 16 och 17 i din fråga. Exempel på vilka betyg en sökande kan ha som har 16 som meritvärde: hen kanske har alla C-betygen i sitt examensbevis + 1.0 meritpoäng (kanske har hen C- betyget i engelska 7), eller så har hen inga meritpoäng men har då A betygen i fem stycken 100poängskurser och resterande C-betygen vilket resulterar i meritvärde på 16.0.
    Vilka betyg har man om man har 17 i meritvärde? Jo, t.ex har man alla C-betygen + 2.0 meritpoäng; eller så har man kanske betyget C i fem 100poängskurser och resterande betygen är B och så inga meritpoäng.
    Om en elev har alla B-betygen, blir snittbetyget 17.5. Om en elev har alla A-betygen blir snittbetyget 20.0. Att ha merit-Extrapoängen är inte obligatoriskt men det är bra att ha för att det höjer ditt meritvärde. Har man "noll" meritpoäng blir snittbetyget = meritvärdet.

    Studie- och yrkesvägledare