Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Enligt Tabellen för utbyteskomplettering: engelska C motsvarande kurs är engelska 7, så det är …typ… samma kurs som har bytt namn. Du kan själv kika i tabellen Här>>

    • Jessica : Okej, så jag kommer dvs inte få 1 meritpoäng för att läsa den nu, då jag läser den "igen"?
    • Julia :

      Jag antar att du har Slutbetyg från gymnasieskolan året 2010 eller senare, alltså inte innan 2010... kanske från 2012 men i alla fall inte tidigare än året 2010, och i så fall står reglerna kring meritpoäng för dig på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/meritpoang och av informationen där framgår att du får för godkänt betyg i engelska C 1.0 meritpoäng. För kurserna i Engelska kan man få max 1.0 meritpoäng och du som har (antar jag) godkänt betyg i engC-kursen just max, som är 1 meritpoäng - det har du redan nu och fler än 1.0 meritpoäng inom ämnet engelska kan ju ingen få, för att det är "max".
      Om du har lägre än högsta betyget (på "din tid" var högsta betyget MVG) i någon kurs, som har en motsvarande ny kurs (t.ex Engelska C som har en ny, motsvarande, kurs Engelska 7) så kan du genom att höja betyget i en eller flera kurser som ingår i ditt slutbetyg - höja ditt snittbetyg (jämförelsetal) och med det också höja ditt meritvärde. Du kommer troligtvis inte få plats på komvux-kurser om du har godkända betyg, men du kan se om du vill satsa på prövningar.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    jag förstår att du vill få högre meritvärde. Meritvärde är summan av snittbetyget (jämförelsetal) + meritpoängen. Du får 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i engelska C. Det återstår ännu 1.5 "möjliga" meritpoäng som du kan få för högre mattekurser och för moderna språk. Jag har i en kommentar till din fråga satt in en snabblänk till informationen på Antagning.se om meritpoäng för dig med Slutbetyg från gymnasiet från året 2010 och senare år. Du kan där se för vilka kurser du får meritpoäng.
    Ett annat sätt, bortsett från meritpoängen, att få upp sitt meritvärde är genom att höja de betygen som räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyg). Det är tyvärr så att inte alla "gamla" kurser som har motsvarande nya kurser och det går därför inte höja betygen i exakt alla gamla kurser.
    Jag gissar på att du känner till vägen in på en svensk universitetsutbildning - via högskoleprovet. För sökande med många kurser med låga betyg som inte har motsvarande nya kurser, i sina Slutbetyg kan vägen via högskoleprovet vara det enda realistiska alternativet. Det går ju inte höja betygen i gamla kurser som inte har någon motsvarande ny kurs. Det kan också vara svårt att hitta var man kan göra prövningar. Många vill göra prövningar och prövningstillfällena blir uppbokade snabbt på lång tid framåt (är vår erfarenhet).
    Boka tid med SYV på komvux för att gå igenom dina betyg och få svar på vilket eller vilka sätt som du förhoppningsvis kan höja ditt meritvärde. Men även om du kan och kommer höja ditt meritvärde, så är det inte fel att göra högskoleprovet i alla fall.