Agnes
    Hej, jag har läst International Baccalaureate och håller nu på att läsa fysik 1 och 2 på komvux för att kunna söka till Veterinärprogrammet nästa höst. Jag har försökt räkna ut vad mitt meritvärde blir efter kompletteringen med den formel man använder. Men då har jag fått fram att mitt meritvärde kommer sänkas från 21,77 som jag har nu oavsett vad jag får för betyg. Eftersom man måste ha läst fysik 2 antar jag att det är bara betyget i den kursen och inte i fysik 1 som kommer spela roll i min ansökan. Men kan det verkligen stämma att det kommer bli lägre även om jag skulle få A i fysik 2? Borde det inte bli högre eller i alla fall samma meritvärde efter att man har kompletterat? Med formeln för komplettering efter IB har jag fått fram att om jag får A i fysik 2 kommer mitt meritvärde bli 21,632,alltså lägre.
    mvh Agnes

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Du behöver komplettera för annars är du obehörig. När du kompletterar försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser! Om du kompletterar på högskolans eller folkhögskolans basår får du behörighet men betygen/omdömen kommer inte påverka ditt meritvärde.
    Betyg på komvux eller som du får genom en prövning kommer påverka ditt meritvärde. Försök i så fall få så högt betyg du kan!
    ang. hur meritvärde räknas fram - ställ frågan till Antagning.se (det är de som kommer att göra det). Du kan t.ex ringa till Antagning.se 0771-550720
    Reglerna kring meritvärde efter IB-diploma programmet har ändrats tidigare... och kan ändras i framtiden, igen. De ändringar kan inte vi på FRåGA SYV påverka. FRåGA SYV räknar inte heller fram meritvärden. Och ngn annan "räkneskap" än den som antagning.se gör, kommer ändå inte att gälla... det är hur Antagning.se tolkar reglerna som spelar roll.
    Att man med högsta möjliga betyget sänker sitt meritvärde låter orimligt, det håller jag med dig om. Men alla regler är inte alltid logiska eller rimliga.
    Så, du får välja att komplettera där betyg/intyg inte kommer att påverka ditt nuvarande meritvärde: högskola eller folkhögskola. Och ställ gärna din fråga om meritvärde efter IB till antagning.se