Meritpoäng

    Hej , det är så att jag har fått mitt examensbevis längesedan. I år har jag läst Engelska 7 för att jag ville höja mitt meritvärde. Jag har sökt till Yrkeshögskola och skolor jag har sökt till gör ett urval med baserat på betyg man har. Nu tänkte jag komplettera min ansökan med Engelska 7 från utdragskatalogen. Kommer det att höja mitt meritvärde ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    meritpoängen (extrapoängen) gäller i Sverige vid ansökan till högskola-univesitet. Vid antagning till olika yrkeshögskoleutbildningar kan de antagningsansvariga räkna på olika sätt. Att du har läst och fått godkänt betyg i engelska 7 borde, tycker jag, inte försämra dina chanser att komma in på en yrkeshögskoleutbildning men det kan också, tyvärr, i värsta fall bli så att i fall ditt betyg i eng7 är lägre än snittet av dina övriga betyg, och de utbildningsansvariga räknar in även betyget i eng7, då sänks ju ditt snittbetyg... så det är nog bra att innan du skickar in betyget i eng7 ta reda på om det skulle gynna dig eller inte.
    I fall betyget i eng 7 är högre eller lika hög som snittet av dina tidigare betyg, då kan du utan några som helst betänkligheter skicka in det betyget, för att det kan bara tala till din fördel i så fall.
    Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskola' (62 st.)