Theodor

    Halloj! Har lite funderingar angående meritvärde. Fått höra att vissa program räknar meritvärde olika vid antagning? Beroende på om det är ett behörighetskrav? - Jag funderar på att göra en prövning i spanska 4 via komvux/kommunen (?) för att få ut 2.5 poäng. Tänker läsa mäklarprogrammet men räknas det betyget in när jag ansöker, det är ju inget behörighetskrav? Hamnar i BII-gruppen då jag läser matte 3b på komvux just nu. - Om icke möjligt att göra en prövning i spanska4, kan jag läsa fler kurser såsom historia 2 samt psykologi 2? Höjs mitt meritvärde samt räknas det in?

    • Anna : du uppger tyvärr inte om du fick Examensbevis eller endast Studiebevis när du slutade på gymnasiet och reglerna är olika.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du gick ut gymnasiet med ett Examensbevis, där kurserna är "låsta" inom beviset, då kommer nya kurser, som inte ingår i exam.beviset räknas in endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.
    Om "ditt" högskoleprogram kräver matte 3, kommer betyget i matte 3 räknas in i ditt jämförelsetal.
    Om du inte redan har max antal meritpoäng, som är 2.5, kan du få fler.
    Du skriver om att du vill göra prövning i spanska 4, men varför vill du inte söka läsa den kursen på komvux? Oavsett om du skaffar dig godkänt betyg genom prövningen eller i slutet av en kurs och om du samtidigt inte redan har max meritpoäng, kommer du få fler meritpoäng. Om du idag har max 1,5 meritpoäng, kommer godkänt betyg i mod.språk4 ge dig + 1.0 meritpoäng; betyget i den kursen som ger dig meritpoäng kommer också räkans in i ditt jämförelsetal, på så sätt bli höjning av ditt meritvärde mer eller mindre stor.
    Skulle det vara så att du gick ut gymnasiet med ett Studiebevis (det dokumentet får elever som inte uppfyller kraven och därför inte kan få ut Examensbevis), gör i så fall planering mot examensbevis med SYV på komvux; du kan då förhoppningsvis ta i planeringen några nya kurser och exkludera några av de icke-obligatoriska kurser i vilka du har lägre betyg.
    Att du till utbildningar som kräver matte 3 kommer prövas endast i BII-urvalsgruppen pga du inte har matte 3 i ditt examensbevis från gymnasiet och kompletterar med den kursen för behörighet, stämmer.
    Skulle du söka till en annan utbildning där matte 3 inte krävs, kommer du få + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 3 (3b eller 3c).

    • :

      Tack för svar!

      Fick enbart F i två ämnen, ma2b och ma3b. Ekonomiprogrammet så jag fick en gymnasieexamen!

      Spanskan har varit en kluring då jag inte riktigt förstår OM jag får läsa den eller inte. Komvux i min stad erbjuder tyvärr inte Spanska 4 men Hermods gör. Tog kontakt med syv för det dök upp lite frågetecken när jag skulle anmäla mig. Hon sa att Hermods nekar samtliga som vill läsa upp den för meritpoäng… hennes råd till mig var att göra en prövning, jag hade helst läst hela kursen!

      Om det bara vore så enkelt som att läsa upp? Nästan som att man straffas för att man var en medelmåtta med typ C i alla ämnen…..

    • Julia : Ja, du blir lägre prioriterad på komvux om du redan har fått ut ditt examensbevis (du uppnådde ju kraven på gymnasiet). Det är bra att du läser matte 3 nu. Du behöver den kursen för behörighet till fastighetsmäklarprogrammet. Se om du sedan också kan läsa matte 4. Du får + 0.5 meritpoäng för matte4, godkänt betyg, om ditt högskoleprogram endast kräver matte 3. Det går att uppnå max antal meritpoäng även utan moderna språk. Engleska 7 ger 1.0 meritpoäng. Har du godkänt betyg i eng7? ang.läsa spanska 4 eller göra prövning i den kursen så krävs inte moderna språk 4 för behörighet till någon svensk högskoleutbildning; den kursen läser man om man vill få meritpoäng eller om man vill lära sig mer spanska, t.ex kan man ha som mål att jobba eller studera i ett spanskt-talande land. Du har rätt att söka till komvux. Att komvux i din kommun inte har spanska 4 i sitt utbud är lite "förvånande"; de flesta komvux har den kursen i utbudet. Ett annat sätt är att läsa kursen på Hermods distans och betala själv för undervisningen men den vägen får du inte betyget. Du gör sedan prövning och få betyget. Betyg i spanska 4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, på så sätt kan höjningen bli både högre och lägre än +1.0 (ju högre betyg du får desto större blir höjningen). --- annars så kan man för konkurrens göra högskoleprovet. Är man behörig, kan man komma in i HP-urvalet även med lägre betyg/meritvärde.