Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    meritvärde är viktigt för konkurrens i betygsgrupper vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildnignar men det finns många utbildningar inom andra skolformer, till exempel kan du titta på yrkeshögskoleutbildningar där antagning görs helt eller delvis på andra grund/meriter än gymnasiala betyg. Frågan är Vad vill du jobba med? Vilket yrke är ditt drömyrke? titta gärna på www.framtid.se där över 2.ooo yrken presenteras.
    Även om du väljer att sikta på ett yrke som kräver universitetsutbildning och har det meritvärde du har, så kan du faktiskt ändå komma in - t.ex i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet); du kan också försöka höja ditt meritvärde, t.ex genom prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare