Cornelia
    På Antagning.se finns ju en Räknare som man kan använda för att räkna ut sitt Meritvärde.

    Det jag nu funderar på är hur det blir när man läser eller läst Utökat program dvs säga att man läst mer poäng än dom 2400 (2500 om man räknar med gymnasiearbetet)

    Skriver man då in alla kurser man har läst? Eller skriver man in dom Gymnasiegemensamma, Programgemensamma, Inrikningskurser och Programfördjupningar. För att sedan fylla ut med kurserna som innefattar den Särskilda Behörigheten (för den högskoleutbildning som man vill läsa). Innan man Avslutningsvis fyller ut med valfria kurser av dom som man läst? För att uppnå 2400 poäng.

    Om det är så att dom Gymnasiegemensamma, Programgemensamma, Inrikningskurser, Programfördjupningarna tillsammans med kurserna för den Särskilda Behörigheten överstiger dom 2400 poängen.
    Hur blir det då?

    Man kan ju liksom inte plocka bort kurser från exempelvis den Särskilda Behörigheten för då blir man ju inte behörig.

    Mvh En förvirrad och stressad person

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du fyller i alla kurser som i ditt examensbevis inte är U-markerade men bortse från gymnasiearbete och sedan fyller du in av de U-markerade kurserna endast de som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng. Och från de andra U-markerade kurser bortser du för att deras betyg räknas inte in. På så sätt får man eller kan få olika jämförelsetal och meritvärde på exakt samma betyg om man söker till utbildningar som kräver olika kurser för särskild behörighet.
    Du behöver inte alls tänka på om det är en inriktningskurs eller programfördjupning eller individuellt val, utan du matar in alla kurser och betyg (förutom gymnasiearbete) men för U-markerade kurser gäller de regler som jag uppgav ovan.

    Studie- och yrkesvägledare