Dino
    Detta är riktad till syven Mikael, jag vet inte om du fick mitt svar så jag skriver här igen ifall ifall. Jag blev lite förvirrad om det du skrev tidigare. Innan jag skulle välja gymnasie så skrev en kvinna till mig här på den sidan; "Hejsan, för att kunna söka till Officersprogrammet på Försvarshögskolan så behöver du en högskolebehörighet och det kan du få på Bygg eller annat yrkesprogram om du lägger till kurserna Svenska 2+3 och Engelska 6. " hon nämner inget om matematik...?
    • Milla : Behörighet till olika utbildningar är inte "huggen i sten" utan ändras och ofta åt det hållet att de lägger till flera kurser.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Dino!
    Information på http://www.fhs.se/sv/utbildning/officersprogrammet/behorighet/antagningskrav/ är uppdaterad den 9 mars i år (2015). Det kan hända att behörighet innan var en annan - men nu krävs det även Matte 2.
    Svenska 2 och 3 samt Engelska 6 kravs för Grundläggande behörighet och matte 2 för Särskild behörighet.

    Behörighet som krävs till olika utbildningar kan ändras och i så fall blir "högre", dvs inga kurser som krävs "försvinner", tvärtom - det kravs flera kurser och innan du blir klar med gymnasiet är det inte omöjligt att ännu någon extra kurs kommer att krävas. Om alla de eventuella kommande förändringar i behörigheten till försvarshögskolan, var god kontakta Försvarshögskolan direkt.

    Innehållsansvarig för info på Försvarshögskolans hemsida är E-post
    Christer Mildenberger och du kan kontakta honom via epost eller telefon. Nere finner du kontaktuppgifterna:
    E-post
    [email protected]
    Telefonnr

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Tack Mikael!
    • Peter : Vi på Fråga SYV är alltid glada om de som ställer frågor får svar som de blir nöjda med! Lycka till med dina studier!