Emilia
    Hej!
    Jag funderar på att ta ett naturvetenskapligt basår för att senare kunna studera Miljövetenskap med inriktning naturvetenskap på universitetet. På gymnasiet studerade jag Sam-beteende och har därför bara läst Matte 2b. Måste jag läsa upp min matte innan jag börjar det naturvetenskapliga basåret, och isåfall, ska jag läsa en matte c-kurs eller matte b-kurs? Vad är det för skillnad på matte c och matte b?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    b-spår i gymnasiematte är mer inriktat på ekonomi, och c-spår -- på naturvetenskap/teknik.
    Naturvetenskapliga basår finns i olika skolformer och kan ha olika förkunskapskrav. De som finns på folkhögskolorna brukar kräva godkänt betyg i matte 2. På högskolenivå kan olika behörighetskrav ställas - kan räcka med matte 2, men vissa lärosäten kräver matte 3.
    Om du vill eller behöver innan naturvetenskapligt basår läsa matte 3, då är det en rimlig fråga: bör du läsa matte 3b eller 3c? Och det är inte en självklar fråga att få ett exakt svar på... De flesta studerande tycker att det är lite lättare att få högre betyg i b-spåret än i c-spåret, alltså har du troligtvis större chans att få högre betyg i matte 3b, än i 3c. Om naturvetenskapligt basår på högskolenivå kräver matte 3, inom särskild behörighet, då kommer betyget i matte 3b eller 3c räknas in i ditt jämförelsetal, och du vinner på att ha högre betyg, för att det gör att ditt meritvärde blir högre.
    Å andra sidan, så förbereder studierna i matte 3c lite bättre inför högre studier inom naturvetenskap/teknik.
    Om du inom naturvetenskapligt basår kommer läsa matte 3 (alltså om endast matte 2 krävs för särskild behörighet) då är det matte 3c som du kommer att läsa.
    Det bästa för dig vore om du fick läsa matte 3c men sedan göra slutprovet (eller nationella provet) i matte 3b och med det få Kunskaperna som matte 3c kursen ger, men betyget i matte 3b! Ett sådant upplägg finns inte, som regel, på komvux... men du får givetvis fråga om det. Om du har högt meritvärde och har "råd" att ha lite lägre betyg i matte 3, läs i så fall matte 3c.
    Men du kanske hittar basåret som du vill läsa där endast matte 2 krävs, då är du redan nu behörig till det.