Olivier
    Hej jag har en 17 årig kompis från England som funderar på att studera här i Sverige då han gillar Sverige mer och har även tillstånd från sina föräldrar, men min fråga är då om det funkar att börja plugga så i sverige eller om man behöver något särskilt för det.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Oliver!

    Din kompis har rätt att söka gymnasiet i Sverige. Dock gäller samma behörighets krav som för svenska medborgare. Dvs. godkända betyg i svenska, engelska, matte alt 5 eller 9 till ämnen. I annat fall får eleven gå ett introduktionsporgam för att läsa upp betygen och därefter söka till gymnasiet.

    Hälsningar
    Melina, SYV