abdisamed Hassan
    hej! min kusin har fått F i matte 1b , 2b. 3b, Vad ska han göra? kan han gå på komvux? isåfal jur länge brukar det ta? det tar väl 1år om man kämpar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej,
    kurserna Matematik 1b, 2b och 3b är på 100 poäng vardera och om man läser på heltid tar EN SÅDAN KURS fem veckor att läsa. Alla tre kurser läser man på heltid under 15 veckor och på halvtid under 30 veckor.
    På Komvux kan man läsa på dagtid, på kvällstid /lärarledda lektioner/ eller på "fler" /flexibla studier/eller på distans.
    Jag råder din kusin ta med sig det utbildningsdokument som hen fick på gymnasiet /Studieintyg, antar jag att det är/ och gå besöka Studievägledningen på Rosenlundsg.8 - öppettider är enligt info- på deras hemsida måndag-torsdag från kl.10.00 till 16.00. Fredag - stängt för besök.

    Om din kusin inte har några andra F-betyg, så räcker det att hen får betyg E i kursen Matematik 1b, för att kunna få ut Gymnasieexamen - i fall andra krav är uppfyllda (minst 2500 poäng kurser betygsatta och alla obligatoriska kurser inom ett gymnasieprogram är betygsatta med minst betyg E).

    Med vänlig hälsning
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare