jasmin
    hej.

    har underkänt i en kurs. min lärare vägrar göra omprövning. känner mig orättvist behandlad. har för mig att man får prova tills man har gått ut gymnasiet. gör min lärare rätt eller fel och vad kan jag göra?

    tack på förhand.
    • Julia : VILKEN KURS ÄR DET DU HAR F I OCH VILL GÖRA PRÖVNING?
    • : spanska 3. hon vägrade även låta mig välja spanska 4 i början av tvåan. rektorn har, ärligt, inget ord i skolan. hon ber mig gå tillbaka till läraren så det har gått i en cirkel, kan man säga, i ett tag nu ... eftersom hon inte lät mig ta spanska 4 så var jag tvungen att läsa både ma 5 och eng 7 nu i trean men fattas ändå poäng pga spanskan. kan man kompensera med en annan kurs eller?
    • Julia : Vilket program läser du på?
    • Julia : Om läraren gör bedömning att du inte kan uppnå godkänt betyg i Spanska 3 /rätt eller fel bedömining vet jag inte - men BEDÖMNING/ - då vill kanske inter rektor utsätta dig för stress att göra prövning när det på förhand är mer eller mindre klart att du ej kommer få godkänt betyg i alla fall. T.ex om läraren tycker att du av någon anledning saknar kapacitet att uppnå godkänt betyg. Spanska 4 bytter på Spanska 3. Har man inte fått godkänt betyg i Spanska 3, saknar man förkunskaper som krävs och det är därför i princip omöjligt att få godkänt betyg i Spaska 4. Vi är alla olika begåvade inom olika ämnen. För vissa personer är språk - mycket lätta och roliga ämnen, för andra - är matte deras starka sida.
    • Julia : När du skriver att det "saknas poäng", menar du Meritpoäng (extrapoäng som ger fördel i konkurrensen om plats på högskolan) eller menar du att du har för få poäng för att uppnå kraven för examensbevis? Din skolas skyldighet är att erbjuda dig läsa tillräckligt med kurser för att kunna uppnå kraven för examensbevis.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin,

    det är REKTOR som fattar beslut om eleven får eller inte får göra prövning under sin gymnasietid. Som regel får man en prövning /ett försök/ i varje kurs i vilka man fick F-betyg. Tidpunkt för prövningen är det skola som bestämmer.
    Din lärare kanske säger "inte nu... utan senare".
    ***

    Du kan ha bättre förutsättningar att klara prövning med godkänt resultat senare, närmare slutet på åk3 för att du lär dig mer för varje dag; du har också längre tid att förbereda dig för prövningen om prövningsdag blir i t.ex maj, jämfört med nu, i september.

    Du får gärna berätta vilken utbildning /program / inriktning/ du går och vilken kurs du fick F i. vissa kurser är obligatoriska; andra - valbara... du kan kanske läsa en annan kurs i stället för din F-kurs.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV