abdisamed Hassan
    min rektor vägrar att jag ska byta gymnasium så vad ska jag göra?

    2 Svar

    Nursel SYV
    Varför vägrar rektorn? Kanske hon/han tycker att det bästa för dig är det?
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    om du berättar på vilket program du går kan jag ge dig ett bättre svar. Du behöver inte uppge namn på din skola.
    Rektorn på din nuvarande skola kan inte hålla dig kvar på skolan. Gymnasiet är en frivillig skolform.
    Dina vårdnadshavare har rätt att uttala sig, du är inte myndig. Du och dina vårdnadshavare måste komma överens om vad som är bäst för dig - att stanna på din nuvarande skola eller byta skola och/eller program.
    Det som kan hindra dig från att byta skola och/eller program är - om det inte finns plats på utbildningen dit du vill byta.
    Har du pratat med din klasslärare/mentor eller med kurator på din nuvarande skola?
    Även skolsköterska, ämneslärare och skolvärd kan vara till stor hjälp.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV