Student
    Hej

    Min skola har tagit bort Moderna språk 5 som kurs, och har istället upp till moderna språk 4. Detta anser jag är fel för att den enda meritkursen jag har att välja är Matte 5 för att kunna få mina 2.5 merit och jag och många flera i klassen har varken kunskapen eller viljan att ha matte 5. Jag tycker att detta är riktigt orättvist för att alla inte klarar av matten men har intresset i Moderna Språket, pluss att de förmodligen tänker taktiskt, att de har större chans att få högre betyg i Moderna Språk än matte.

    Vad ska man göra åt saken? Går det att fixa på något sätt?

    En annan fråga är att, på en hemsida står det att Moderna Språk 3 ger 0.5 i merit. Får de som går Natur merit för Moderna Språk 3 också eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad.

    det spelar ingen roll vilket program man går, utan meritpoängs-reglerna är samma för alla som har eller får ett Examensbevis.
    inom moderna språk uppnår man max i merit genom godkända betyg i mod.språk 3 och 4.
    Det är endast om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet /och det göra det till några få utbildningar/ som mod.språk 4 och 5 skulle ge meritpoäng. För de allra flesta elever blir det inte fler meritpoäng om de läser mod.språk 5.
    Varför din skola ej erbjuder moderna språk 5, vet inte vi på Fråga syv. Kanske pga lärarbrist? eller för att för få elever önskar läsa en rätt så svår kurs som ändå inte ger några meritpoäng /för att man får 1.5 genom mod.språk 3 och 4 och fler kan man inte få för Mod.språk/.

    Reglerna om meritpoäng för de som läser mot Examensbevis - finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    • Student : Hej anna! Vad menar du med "särskild behörighet" när du talade om moderna språk 3? Menar du: Om jag redan har läst Franska 3 och 4 att jag har 1.5 i merit redan eller?
    • Anna :

      Särskild behörighet är det som eftergymnasiala utbildningar kräver, förutom Grundläggande behörighet. Det finns några få högskoleutbildningar som kräver för att bli BEHÖRIG att man har godkänt betyg i moderna språk3 . I så fall får man inte merit för mod.språk 3 - utan måste för att få full merit inom moderna språk få godkända betyg i mod.språn 4 och 5.

    • Student : Jaha! Så länge de eftergymnasiala utbildningarna man vill välja inte kräver moderna språk 3 som behörighet räcker det med att man har franska 3 och 4? Vilket då innebär att jag redan har maxmeriten för moderna språk (1.5)?
    • Anna : ja! så är det.
    • Student : Jätteskönt att höra, då kommer jag trots allt inte behöva franska 5. Tack så jättemycket för din hjälp Anna :)
    • Anna : Reglerna kring meritpoäng för dig som läser mot Examensbevis - finns på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Läs alla kommentarer