Emelie
    Hej! Min kompis går i årskurs ett på naturvetenskapliga programmet. Hon vill i framtiden bli veterinär, men känner sig stressad för att hon har hört att man måste ha A i nästan varje ämne för att kunna studera vidare till veterinär. Är det sant och vad krävs egentligen för att kunna ta sig in på veterinärutbildningen? Hon är smart.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie,
    man kan konkurrera om utbildningsplats på högskolan på två sätt: med betyg och med resultat av Högskoleprovet.
    Man måste i vilket fall vara BEHÖRIG. för behörighet krävs det Grundläggande behöriget + just till Veterinär måste man ha minst E i Fysik,Kemi & Fysik 2 samt i Matte 4.

    Är man behörig, då är man med i urvalet. Har man gjort Högskoleprovet, är man då mer även i den gruppen som söker på HP. Därför rekommenderar jag att din kompis gör Högskoleprovet.

    Vad som brukar ge plats på Veterinärutbildningen är en av två saker:
    1. höga betyg från gymnasiet
    eller
    2. högt resultat på Högskoleprovet.
    Hur högt? Under de senaste fyra-fem åren krävdes det minst 1,6 på Högskoleprovet /för dem som går åk1 på Veterinärutbildningen nu var det 1,65 på HP/
    och vad det gäller betyg, så - om man har läst kurser för Meritpoäng och fick max Meritpoäng, som är 2,5, då kunde man ha några B-betyg. I annat fall så är det alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet samt 1,5 Merit, dvs man behövde inte ha både alla A-betyg och max Meritpoäng.
    I den gruppen som kompletterade sina betyg efter gymnasiet /läste på komvux eller gjorde prövningar/ var det högre krav: där krävdes det i princip alla A-betyg i alla ämnen och max antal Meritpoäng (inte riktigt så mycket, kanske kunde man ha ett B betyg men absolut max antal Meritpoäng/.

    Så ser statistiken ut. Det finns inga indikationer på att det kommer att förändras inom det närmsta framtiden. Veterinär är ett mycket populärt yrke och utbildningen finns bara på SLU, se utbildningens hemsida här http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/veterinar/

    Om din kompis vill jobba med djurs hälsa, men känner att hon inte kommer att kunna konkurrera om en utbildningsplats på just Veterinärutbildningen, så kan hon titta på vad som finns annars - Djursjukvårdare,
    Djurvårdare, Djurskötare.
    www.yhguiden.se kan man hitta några utbildningar som finns på Yrkeshögskolan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/jallaskolan/djurvard-och-biomedicinsk-teknik
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare

    Du och din kompis kan även titta in här http://www.framtid.se/profession/husdjurstekniker/
    och för övrigt på http://www.framtid.se/professions/ kolla igenom yrkeslistan - i fall ni hittar ngt. som verkar vara intressant.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV