Elin
    Hejsan!
    Jag heter Elin och går nu mitt tredje år på LBS Stockholm Södra Spelgrafik.
    Min fråga är egentligen mer för en vän till mig som är just nu i en väldigt tuff och knivig situation. Under våren 2018 så hoppade hon av LBS Stockholm Spelgrafik p.ga. att hon kände sig otrygg på skolan efter en händelse med mig och min lärare (detta gick vidare till en utredning m.m), just i den stunden var hon den enda som visste om det som hade hänt mig på skolan och jag bad henne att inte berätta. Jag var hennes enda vän och hon kände sig ensam och sen övergiven efter att jag tog uppehåll och försvann från skolan under flera månader. Efter att vi tog tillbaka kontakten när jag väl hade börjat må bättre tack vare besök hos unga brottsutsatta så blev vi väldigt nära igen och sen löste mitt enda problem med distans genom att skaffa lägenhet. Allt är fantastiskt för mig just nu och jag har fixat tillbaka alla mina betyg och kurser samt går tredje året där men vi har fortfarande problem med att fixa tillbaka henne. Anna (som min vän heter) har försökt att ta kontakt med skolan om att komma tillbaka men de säger att det inte är möjligt, att hon ska söka andra alternativ m.m. hon har testat alla spelgrafik gymnasium i Stockholm och inget passar henne, hon är sjukt deprimerad och vill knappt komma ut ur vår lägenhet och jag gör allt för att hjälpa henne just nu då jag skuldsätter allt på mig. Finns det något vi kan göra?
    Skulle hon kunna tenta av andra året på det gymnasiet även om hon inte går kvar där (för under sommaren hjälpte jag henne med alla hennes läxor och arbeten), går det att få tillbaka henne så att hon kan gå tillsammans med mig tredje året? Att gå vidare och söka andra gymnasium har inte funkat och hon funderar nu att släppa utbildningen helt p.ga. detta vilket jag är starkt emot. Hennes depression förvandlas till självmordstankar p.ga. att hon skyller starkt på sig själv som skrev ut sig. Hon vet inte vart hon ska ta vägen eller göra just nu. All hjälp är bra hjälp och jag försöker nå ut till alla i hopp om att detta kan lösas.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    mycket tråkigt det som hände...!
    Elever folkbokförda i stockholm, som inte har någon gymnasieplats men vill läsa på gymnasiet - hänvisas till "Skolslussen".
    Att man har kunskaper som man skaffade sig på ngt. sätt, ex. genom självstudier - är jättebra. Men sedan tillkommer det andra aspekter som ex. om man är inskriven på någon skola eller inte. En skola där eleven inte är inskriven får ju inga pengar för den eleven. Och att ge undevisning och anordna prov och sätta betyg - kostar pengar (lärare, administratörer och annan personal vill ju ha lön). Är man inte inskriven på en skola, kommer inte skolan ge möjlighet att läsa kurser eller göra prövingar... - man ska först se till att bli inskriven på någon skola.
    Det bästa råder jag kan ge är att vända sig till Skolslussen, om din vän är folkbokförd i Sthm.

    • : Hej! För närvarande är hon inskriven på ett gymnasium vid namn Tumba Gymnasiet, humanistiskt program men hon planerar att droppa ut. Finns det en möjlighet för henne att söka sig till ett liknande program någonannanstans och dära tenta av de kurser som saknades på LBS år 2? Hon behöver bara ha tillstånd att gå tredje året då det är de året som inte har fullt med elever.
    • Julia : Ang. "tenta av" kurserna... Har hon kunskap i dem, så att hon behöver bara Visa att hon Kan?
    • Julia : Jag har nu skrivit ett nytt svar - där jag försöker besvara din kommentar.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag vill svara på din kommentar. du skriver bl a att din kompis behöver möjlighet att "tenta av" några kurser, men hur har ni tänkt där? Behöver din kompis lära sig det som ingår i de kurserna eller kan hon redan detta? Om hon inte kan, behöver hon lära sig och då är det att "gå kurserna" som gäller.

    Liknande program till HU är det SA, EK (juridik) och ES (media), men att komma in i åk3 handlar om att inom ett år kunna uppfylla kraven för examensbevis. Rektor får inte ta in en elev som saknar möjlighet att uppnå kraven för examensbevis och det är tuffa och ganska specifika krav.

    Om jag förstår dig rätt, vill din kompis komma in på en av de skolorna. - på inriktning Estetik och media.
    Vilka kurser man ska ha betyg i, för att kunna ta examen från ES - kan man se >> Program/ES/programplan/Programplan_ES.

    Problemet med att antas till åk3 är att rektor har inte längre möjlighet att fatta beslut om Individuellt anpassat program. Det beslut får fattas senast i slutet av år2. Utan individ.anpassat program måste eleven uppfylla alla de exakta kraven på kursinnehåll - för att ha en chans att få ut Examensbevis.
    Jag försökte förklara varför rektor inte kan anta en elev i åk3 som saknar betyg i kurser som eleven måste ha... jag förstår att det är inte en förklaring du i första hand vill ha, utan en lösning på hur det skulle kunna gå... men det är mycket möjligt att det kommer inte att gå.

    Återigen till frågan om att "tenta av" kurser...
    Även om man har tillräckliga kunskaper i just de kurserna, ex. har läst dem förut eller på ngt. sätt skaffat sig kunskaper på egen hand, är det även i detta fallet rätt svårt att "tenta av" - därför att det är jobbigt för skolorna att ordna Prövningar och när skolorna inte måste göra det, då säger de Nej. Att göra prövningar utanför sin gymnasieskola kan man endast om man inte längre är elev på skolan.

    Om vi leker med tanken att din kompis hoppar av och söker möjlighet att göra prövningar i de kurser som fattas... Varje anmäla till en prövning kostar 500 kr. Det är rätt svårt att hitta var man kan göra prövningar. Under tiden hen försöker göra prövningar, har inte hen rätt till studiebidrag eller åkkort (därför att hen inte är gymnasieelev just då). Om hen lyckas med prövningar - är vi i bästa fall redan vid jul-nyår... då är det ändå för sent att hoppa in i åk3. Då har hen missat hela höstterminen i "trean" ju.

    Jag kan, ärligt talat, inte se någon lösning inom det som du önskar. Du kan prata med olika SYV-ar och annan skolpersonal. Du får också gärna ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527332 00 och tel.tid kl.9.30-11.30 samt kl.13-15 på vardagar.
    Min bedömning är den att du/ni önskar ngt. som tyvärr inte går att uppnå. Men jag blir glad om det skulle visa sig att jag har fel och att du/ni hittar en lösning.

    Lycka till!
    Julia syv

    • : Min kompis gick på LBS Stockholm (skolan hon hoppade av och vill tbx till) tills slutet av vårterminen i årskurs två så hon var med på alla lektioner men hade slöat med läxorna. Förhoppningsvis om hon byter (min vän är missnöjd med sin nuvarande skola) till en skola med samma program alltså Spelgrafik Estetisk så kanske hon åtminstone kan gå årskurs 2 på den skolan åtminstone istället för första år, det ultimata vore om hon fick tenta av de kurser hon sakna då hon redan varit på de kurserna m.m.
    • Julia : Vi på Fråga SYV kan inte fatta beslut om antagning till någon skola. Vi kan endast be dig/er vända er till rektor på den skola där din kompis vill läsa. Det finns 2 sätt att komma in på en gymnasieskola: första sättet är att konkurrera med sina grundskolebetyg under antagningsprocessen - in i åk1; andra sättet är att hoppas på att rektor tar in senare... in i åk2 eller 3 eller mitt i åk1... om man alltså redan har läst på gymnasiet kan man hoppas att rektor kan ta in... men det beror på om plats finns (det är inte elevens rättighet att komma in på en gymnasieskola på ngt. annat sätt än genom att konkurrera om platsen vid antagning till åk1). Det spelar, alltså, ingen roll om vi på Fråga SYV tycker att du och din kompis har bra argument eller inte... Vi fattar inte det beslutet.