Sami
    Hej,
    Jag laddade upp nyligen mina utländska betyg på antagning.se och fick följande bedömning:
    "avgångsår:2015
    Utbildningsland: LIBANON
    Utländskt betygsmedelvärde:84.80
    Omräknat meritvärde:20.00
    Skala:10-20
    Din gymnasieutbildning ger särskild behörighet i följande ämnen
    Kurs Bedömningsgrund
    Biologi 2 Enl landregler
    Fysik 1a Enl landregler
    Historia 1b Enl landregler
    Matematik 4 Enl landregler
    Arabiska 7 Enl landregler
    Naturkunskap 2 Enl landregler
    Samhällskunskap 1b Enl landregler"

    Jag siktar mot att komma in på läkarprogrammet och har lagt ihop ett schema med komvux för att bli klar med de kurserna som behövs för både grundläggande och särskild behörighet på så sätt att jag hinner söka till hösten. Det jag vill fråga är hur jag kommer att bli tilldelat meritpoäng. Kan man få det med utländska betyg? Eller är det helt kört och jag bör tänka på ett annat program att söka till? Antar visserligen att enbart full poäng utan några merit räcker inte för att komma in.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sami!
    Läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/for-dig-som-vill-soka-UTL.pdf

    Om du fick dina utländska betyg bedömda motsvara Meritvärde på 20.0 - då borde du få MERITPOÄNGSKOMPENSATION på 2.5 (info på länken ovan).

    För övrigt, så är det inte helt fel att göra Högskoleprovet och då prövas du också i HP-urvalsgruppen som ger dig en extra chans att komma in på högskola, http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Hälsningar
    Mikael SYV