Lizette
    Hej!
    Jag är en tjej spm går i 9an. Jag är väldigt intresserad av dans och skulle jätte gärna vilka gå estetisk: dans på gymnasiet. Jag bor i Kristianstad, så det närmsta jag hittat är Lunds dans och musikal gymnasie. Problemet är bara att mina föräldrar inte låter mig hå dans. De säger ”nej”. Så just nu ser det väll ut som att jag får gå samhälle beteende. Men finns det något sätt att övertala mina förändrar? Dom säger att jag slösar bort min tid om jag går dans, och att jag kommer ”ligga efter” senare när jag läser på högskolan eftersom jag på dans inte läser lika många teoretiska ämnen.
    • Anonym Kanin : Dina föräldrar vill förmodligen bara det bästa för dig så ta inte illa upp på den fronten :) Egentligen kan du få samma behörighet oavsett om du går sambeteende eller dans estetik. Detta är programplanen för estetprogrammet: https://www.gymnasieguiden.se/program/ES/programplan/Programplan_ES.pdf. För att uppnå samma behörighetskrav som de personer på sambeteende linjen behöver du bara lägga till kursen "matematik 2b/2a/2c" när det är dags för det individuella valet och sen kvittar det då en person från sam och estetik kan söka till samma linjer senare till högskolan. Så på det sättet spelar det egentligen ingen roll så länge du får läsa till grundläggande behörighet i din skola + matematik 2a/2b/2c. Notera att detta ENBART gäller för folk från sam-, humanist- och estetlinjer. Jag tycker att du bör berätta detta för dina föräldrar och att du inte blir mindre "teoretisk utbildad" om du skulle gå estet. Och det går nog även mycket bättre med betygen om du gör något som du gillar vilket resulterar i högre meritvärde. Jag ser bara bra saker från att göra det du vill göra. Men var då säker på att skolan verkligen erbjuder matematik 2a/2b/2c som individuellt val! Prata med någon SYV på gymnasieskolan du vill gå till.
    • Daniel : Bra synpunkter i kommentaren (ovan)!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lizette,

    du kan ha argument som att motion och hälsa /inklusive psykisk hälsa/ är också mycket viktiga!

    Sedan är det så att du får välja utbildning. Det är var du ska BO UNDER STUDIETIDEN som dina föräldrar bestämmer. så du måste kunna pendla till skolan, dagligen.

    Än finns det gott om tid. Ta det lugnt.

    Återkom senare och berätta hur det går.

    Lycka till!

    Daniel SYV