tilda

    Hej! har varit på lärcentrum men fått svar som för mig är helt knas. Jag har 400 poäng F från gymnasiet samt så har idrotts betyget tagits bort. Så totalt saknades 500 poäng från min examen som enligt studiebevis ska innefatta 2400 poäng. Jag har pluggat 300 poäng på komvux och leder mig till de totala 2200 godkända poäng. Ska läsa en 50 poängs kurs nu. då menar de på lärcentrum att jag måste läsa 200 poäng totalt till för att få examen men att jag bara behöver godkänt i 50 poäng. Men mina F från gymnasiet fyller väl de saknade poängen för att komma upp i 2400? hoppas du förstår vad jag menar och tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,

    vi avråder från att ta in F betygen in i examenseviset. Examensbevis är ett viktigt dokument och du kan ha användning av den i många-många år framöver. F-betygen drar ner ditt jämförelsetal väldigt mycket.
    Skillnaden mellan F och E betygen är lika står som mellan E och A. Alltså om du får E i stället för F, så är det "samma sak" som om du höjde ett annat betyg från E till A...
    Annars, så finns det inga förbud rån att ta in F-betygsatta kurser in i examensbeviset och F-betygen kan vara från gymnasiet, behöver inte vara från komvux.

    Ytterst är det rektor på komvux som är ansvarig. Du får vända dig till rektorn om du inte får hjälp på komvux.
    Hälsningar
    ANNA