Johanna

    Hej! Jag har ett problem. Började på Naturvetenskapliga linjen i höstas och det går verkligen så dåligt med matten. Inte ett enda prov har gått bra trots att jag pluggat stenhårt och verkligen förstått matteboken. När jag pluggar i skolan/hemma i matteboken förstår jag det mesta men så fort jag kommer till proven så känns det som att alla mina kunskaper är helt fel. Proven är verkligen jättesvåra och det är inte bara jag som tycker det. Jag har dessutom jämfört prov med min kompis som går samma linje, kurs och årskurs fast på en annan skola och hennes prov år mycket lättare. Deras C-poängsfråga har vi inte ens på E-nivå. Hade det inte varit för klassen och de andra kurserna hade jag bytt för länge länge sen. Hur ska jag göra? Jag vill inte byta men mår jättedåligt över matten och hur dåligt det går. Vet inte ens om jag kommer klara Matte 1C så hur ska det gå med resten? Och ska jag säga något till läraren?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    Du kan börja med att kika på kursens innehåll på www.matteboken.se - se om ni gör svårare uppgifter än det som ingår i Matematik 1 på Matteboken.se...

    Men i vilket fall - du kan definitivt prata med läraren eller be dina vårdnadshavare prata med läraren... I slutet av kursen borde ni göra NP, nationella provet, som är lika svårt för alla elever på alla skolor. Om det skulle vara så att ni har svårare delproven nu, under kursens gång, så är det nog Bra förberedelse, så att det inte blir för vårt sen på NP.
    SYV sätter inte betygen och är inte expert på matten.
    På Naturvet.programmet läser man det tuffaste matte-spåret som finns på gymnasiet, c-spår (som också läses på teknikprogrammet) och dessutom läser man matte i snabb takt. Sedan är också matte 2c och 3c obligatoriska kurser på NA och på inriktningen Naturvetenskap även matte 4 är en obligatorisk kurs.
    Jag tror inte läraren kommer sänka nivån mycket, men kanske lite grand, om det skulle vara så att ni läser på lite högre nivå än vad som ingår i matte 1c, men det blir i så fall lättare när ni läser matte 2c sen...
    *****
    Även om en gymnasieelev får F i en kurs får hen läsa vidare till nästa (svårare) kurs i samma ämne; så du kommer i vilket fall få fortsätta läsa vidare, om du så önskar. Men du skriver om att du pluggar jättemycket inom matte vilket tar mycket tid och energi från annat, gissar jag på. Studier i andra ämnen är också viktiga och du måste också ha tid för återhämtning, för att umgås med kompisar, sova tillräckligt mycket och allmänt må bra... så kanske Naturvet. eller Teknikprogrammet är fel utbildning för dig? Jag vet inte det.. men det kan vara så.
    Om du väljer att prata med läraren, säg att du gör ditt bästa och att du vill lyckas med matten och med skolan i övrigt; hör vad hen har att säga... Om ni är många elever som jämförde uppgifter ni löser med de uppgifter som eleverna på samma utbildning gör på andra skolor, så kanske det verkligen är så att er lärare lägger undervisning på för hög nivå - i så fall skulle andra mattelärare kunna "upptäcka" det. På skolan är det Rektorn som är ytterst ansvarig. Det går i och för sig också göra anmälan till Skolinspektionen - om det skulle vara så att rektorn ej lyssnar på eleverna och deras vårdnadshavare och vägrar undersöka om undervisningen ligger på för hög nivå...

    Mina förslag blir således följande:
    - börja med att kika på innehåll i kursen Matte 1 på www.matteboken.se;
    - om du då tycker att ni gör för svåra uppgifter be om ett möte med läraren och kanske bra om minst en av dina vårdnadshavare deltar också och kanske även din klasslärare/mentor; efter det möte kan du, dina vårdnadshavare och din klasslärare/mentor bestämma vad ni ska göra - om det gagnar dig mest att söka till ett annat program eller att klaga hos rektorn och sedan kanske gå ännu högre upp....
    - du kan också välja att ta det lugnt "(gå with the flow") - alltså läsa lagom-mycket och se vart det bär... försök i så fall få så många godkända betyg som möjligt i de ämnena som det inte är för svårt för dig att läsa... och så kan du komplettera efter gymnasiet och få examensbevis från komvux.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går!
    Oavsett vad du bestämmer dig för - lycka till!
    Vänligen
    Julia