Sofia
    Hej!

    2017 gick jag för första gången till en SYV i min hemkommun för jag ville gå förskollärarutbildningen. Jag gick ut med flera F och mina fråga var då vad behöver jag läsa upp för att vara behörig, jag fick då en lapp med tre kurser som jag sedan sparade.

    2019 tog jag beslutet att flytta hem till mina föräldrar för att plugga och ville då istället bli grundskollärare, detta är dock irrelevant men det skilde någon kurs som jag tog reda på och sökte rätt kurser.

    Jag var med andra ord behörig nu till höstterminen! Äntligen tänkte jag, men nej. Jag saknar poäng, vilket gör många är en självklarhet med för mig som knappt gick i gymnasiet och som även senast var i skolan för fem år sen när jag tog ”studenten” med mitt studiebevis har detta förbi passerat mig och när detta inte är något jag fick information om var det såklart väldigt tråkigt.

    Jag reser mig dock snabbt från denna misär, jag stod med flyttlådorna packade dagen innan för att få börja min drömutbildning och var tillbaka på komvux dagen efter igen för att lösa detta. Vi pratade och blev lugnad med att jag får söka vårterminen istället helt enkelt. Kvinnan jag pratade med ”rättfärdigade” även hennes kollegas något felaktiga bemötande med att ”det hade gått att lösa dom resterande kurserna under den terminen också.”

    Nu får jag veta att nej, jag kan bara läsa 400 poäng per termin, jag saknar 550. Jag kan inte bli klar på en termin.

    Jag känner mig återigen fruktansvärt sviken och irriterad på den brist av information. Jag ska på en fysiskt möte i veckan då detta skett via telefon men jag vägrar acceptera att det får gå till såhär. Jag har inget jobb utan kommer studera 100% och på distans. Hur omöjligt är det egentligen att läsa 550 poäng på en termin? Och vad har jag för rättigheter i detta? Jag vill ha någon form av upprättelse.
    • Julia : Var din plan att försöka komma in på högskoleutbildning med start våren 2021?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag förstår att du är ledsen, besviken och kanske t o m arg.
    Du behöver få ut Examensbevis. Med studiebevis är man inte behörig till högskola, över huvudet taget, oavsett vilken utbildning på högskolenivå man vill läsa.

    Om att läsa 550p per "termin" eller 400poäng.
    En termin på komvux brukar vara i 20 veckor, alltså läser man på heltid 400poäng.
    Heltidsstudier på gymnasienivå = 20 poäng per vecka.
    Heltid eller mer än heltid?
    ... komvux kan göra undantag och ta in dig på fler kurser/poäng. Men - du måste också tänka på att du behöver klara av studierna med Godkända betyg, annars blir du ej behörig till högskola + kan få rätt stora problem med CSN, som beviljar studiemedel. CSN vill se godkända betyg för att du även i framtiden ska kunna få studiemedel, om du ska studera mer och vill även då få ut pengar från CSN.

    Att läsa 550poäng på 20 veckor skulle innebära cirka 55 timmars studier per vecka, nästan 150% av studietakt, alltså. Här finns det även risk att bli överansträngd. Vi avråder i de flesta fallen ifrån studier på högre takt än heltid.

    Om du vill göra ansökan till högskoleutbildning som startar i jan 2021 måste du göra ansökan senast i mitten på oktober 2020 men sedan komplettera med alla kurser och med examensbeviset senast 1 december 2020. Alltså behöver du ha dina kurser avslutade senast under sista veckan i november i så fall - annars blir det för sent att komplettera och du får svar OBEHÖRIG från Antagning.se
    Du kan alltså inte läsa kurser som avslutas i mitten på december och hinna komplettera din högskoleansökan till vårterminen. Jag ser i kalendern att från idag och till sista november är det 16 veckor, och på heltid läser man i så fall 320 poäng. Du behöver 550p. - Du behöver i så fall läsa nästan "dubbelt upp" under 16 veckor (med studieinsats på cirka 70 timmar per vecka; och det är inte rimligt).
    På så sätt är det kanske "lika bra" att läsa under hela kommande läsåret - och söka till högskola till hösten 2021 (sista kompletteringsdag blir i mitten på juni 2021).

    Hänvisningar/lästips:
    antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum - här kan du bl a se sista dag för komplettering av högskoleansökan;
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel/sa-ansoker-du-om-studiemedel - OBS! även om man läser på mer än heltid kan man få studiestöd för max heltidsstudier, alltså för CSN läser du på heltid, även om du i praktiken läser dubbelt upp. Man får alltså ej mer i studiestöd än för max heltidsstudier.

    Vi på Fråga syv beklagar att du upplever dig illa bemött på komvux. Du har givetvis rätt att klaga. Du skriver om att du vill "upprättelse" men i vilken form? Om du önskar att komvux ger dig plats på kurser så att du kan läsa 70 timmar per vecka så blir det mer som en "björntjänst" än till hjälp för dig, tycker jag.
    Det är rektorn som är ytterst ansvarig. Du kan skriva till rektorn på komvux, förklara vad som har hänt och be om råd/hjälp.
    Att du som vägledningssökande ej fick den hjälpen på komvux som du önskade att få och säkert även hade rätt till att få - är mycket olyckligt. :(

    • : Tack! Ja jag har fått förstå nu att det inte är rimligt vilket är väldigt olyckligt, hade jag fått rätt information i rätt tid hade detta aldrig varit ett problem. Finns det möjlighet vid dessa tillfällen att göra en anmälan till skolinspektionen? Jag har ett stort intresse av elevers rätt i skolan och anser att jag inte fått rätt hjälp och att det som skett är på gränsen till tjänstefel.
    • Anna :

      Du får givetvis kontakta Skolinspektionen som är tillsynsmyndighet även vad gäller Komvux: kontaktuppgifter finner du på Skolinspektionen.se/sv/Om-oss/kontakt - jag tror dock att det första du bör göra är att ta kontakt med Rektor på komvux i den kommunen där du anser att du fick felaktigt bemötande.

    • : Det är min tanke! Har möte på torsdag så hoppas vi kan finna en lösning.
    • Anna : Vi på FRåGA SYV håller tummarna för dig! ... ang. "få upprättelse": jag tror tyvärr inte det är så stor chans för det. För det första så behöver du bevis, alltså "hon sa,...jag sa" - håller inte "i rätten" så att säga. Om "hon" kommer att säga att hon inte alls sa så, hur ska du bevisa vad "hon" sa? :( Sedan, även om du skulle haft band-inspelning för ert samtal (alltså spelat in hela samtalet) och man kunde höra att "hon" ger dig fel information, så får "hon" då tillsägelse att höja sin kompetens, och du får "Förlåt, vi gjorde fel". Några pengar eller att du ska få komma in på en högskoleutbildning utan examensbevis, kommer du inte kunna få. Det är givetvis bra om hen som ger fel info får veta att hen gör det, så att hen kan bättra sig. Jag är säker på att komvux-personal aldrig har för avsikt att medvetet försvåra för dig. Men de kan göra fel precis som "vem annars som helst", tyävrr - mänsklig faktor. Jag har full förståelse för att du vill ha "upprättelse" men vet inte i vilken form den skulle ges... Det finns ännu ingen legitimation för SYV-ar, så "bli av med legitimationen" kan en SYV inte. Att ngn blir uppsagd pga det kunde ledas i bevis att hen vid ett tillfälle fav fel info - tror jag inte heller kommer att hända. För dig personligen skulle det kanske vara mer givande att titta framåt - och planera för studier och ditt framtida yrkesliv, än att försöka få upprättelse. Påtala att du fick fel info och av vem - är det mycket bra om du gör, men mer än så - tror jag inte du vinner på att lägga tid och energi på... Det är vad jag personligen tycker, sedan gör du som du själv tycker blir bäst! Oavsett vad du beslutar dig för - LYCKA TILL!
    Läs alla kommentarer