Lena
    Jag är en tjej som nu går i åttan och jättegärna skulle vilja åka på ett utbytesår till Japan och då sker ju utresa i mars eftersom att det är i mars/april som det japanska skolåret börjar. Jag är kluven, jag vet inte vad som är jobbigast:
    1. Att antingen missa första året på gymnasiet och då komma in i en helt ny klass sen (enklare) men missa en del av sista terminen i nian (väldigt allvarligt väl?)
    2. Att gå klart nian och första året på gymnasiumet, sen åka i tvåan, komma in i en klass som känt varandra sen ettan i tvåan och gå klart med dom.
    Vad händer om jag åker i mars? Missar jag slutbetyget? Vad för betyg ska jag då söka till gymnasiet på? Jag måste väl inte gå om nian? Och så vidare, alla dessa frågor samt för- och nackdelar med dom olika alternativen skulle jag jättegärna få hjälp med för SYV-en på min skola är alldeles för upptagen och aldrig ledig.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad synd att din Syv är så upptagen att du inte får lufta dina funderingar som är jätteviktiga! Det låter ju jättekul och ta chansen att komma iväg till Japan men samtidigt viktigt att planera när du åker - helt klart! Det vanligaste är ju att man åker något utav åren på gymnasiet - då är du ändå inne på gymnasiet och få oftast en reserverad plats när du är tillbaka och det kan ju kännas tryggt.

    Lite trixigt är det ju att du måste åka i mars - och vare sig du åker i nian eller på gymnasiet så blir det ju svårt att avsluta just det året med risk att du på gymnasiet inte kan avsluta vissa viktiga kurser.

    Har du möjlighet att läsa på distans sista månaderna i nian på grundskola så du får ditt slutbetyg - är det något ni kan diskutera? För utan slutbetyg kan du inte söka till gymnasiet - då måste du återvända och gå klart nian - det kanske också kan vara en möjlighet.

    Jag hoppas det löser sig! /Lena, Syv