Alexandra
    Hej
    Jag åkte på utbytesår efter mitt första år på gymnasiet, när jag kom tillbaka hamnade jag i en klass som läst kemi 1 och skulle börja läsa kemi 2. Problemet var att jag inte hade läst kemi 2 ännu, så jag läste helt enkelt kemi 1 under 2:an. Därför valde jag att ansöka till sommarskolan för att bli klar med kursen innan skolan börjar igen i höst, trots att min skola erbjudit att jag kan få läsa den lite halvt på egenhand och tillsammans med en annan klass nästa år. Men jag tänkte inte överhuvudtaget på att jag nu skulle kunna hamna i en kompletteringsgrupp när jag söker till universitetet. Vilket jag absolut inte vill! Hamnar man i en kompletteringsgrupp om man missat en kurs, och läser den på sommarskola?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, om det inte är så att du har förlängt dina studier och inte fått ut ett Studiebevis så räknar man det som en extern prövning som du gör efter gymnasiet. Och då hamnar du i urvalsgruppen BII. Dock är det inte så dramatiska skillnader mellan BI och BII - så det behöver inte betyda jättemycket. Det beror mycket på vad du väljer att plugga på högskolan. /Lena, Syv