Maria
    Hej, jag vet inte vem jag ska vända mig till. Jag har läst Psykologi 2a på Hermods i Västerås. Jag har legat mellan B och A i hela kursen med alla inlämnade uppgifter. Nu i fredags skulle jag ha en muntlig examination som inte var möjlig eftersom jag hade läkartid, vilket jag informerade läraren om. Det var han som satte tiden och jag fick aldrig möjlighet att boka om den till ett senare datum när jag kunde göra den.

    Tydligen var det sista slutdatum för kursen i fredags, och läraren hade gett mig någon som helst information om att han behövt sätta betyg just då, han hade inte ens gett mig en F-varning. Jag hade inte en blekaste aning om att den muntliga examinationen inte kunde göras senare. Läraren hade så otroligt dålig kontakt med mig, han informerade mig inte om någonting.

    Det enda jag fick som svar av läraren var att jag behöver göra en prövning på kursen för att få betyg. Hur kan detta vara rättvist? Min lärare har varken informerat mig eller gett mig en F-varning, och inte heller föreslagit att förlänga kursen om han nu visste att jag inte skulle hinna med examinationen i tid. Jag måste nu betala 500 kr plus göra om så gott som alla uppgifter jag redan gjort, på grund av min lärares hemskt dåliga kommunikation.

    Jag har varit i kontakt med Hermods som säger att de inte kan göra något åt detta. Jag vill överklaga det här beslutet. Varför går det inte att på något sätt förlänga kursen och få göra den sista examinationen? Jag anser att detta är lärarens misstag och något som inte jag som elev borde bli skyldig för. Jag är helt förstörd. En sak är dock säker, jag kommer aldrig mer vända mig till Hermods. Hemsk skola.

    Finns det inget jag kan göra för att få avsluta kursen med en muntlig examination?
    • Milla : Är det Komvux som köpte kursen av Hermods (för dig)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    min gissning är att det är Komvux som "placerade" dig på Hermods, alltså köpte plats på den skolan för dig. Om så är fallet, vänd dig till Komvux i den kommunen där du anmälda dig till kursen (oftast är det din "hemkommun" alltså den kommunen där du är folkbokförd i).

    Studie- och yrkesvägledare