Vicci
    Hej!

    Jag har förstått det som att vi Gy-11 elever kommer få en egen kvotgrupp när vi söker in till högskolor och universitet. Vi kommer även att få konkurrera i samma grupp som andra som kommer från gymnasiet UTAN kompletteringar. Jag har läst på regeringens hemsida att gy-11:s kvotgrupp kommer vara så liten till en början att vi missgynnas - därför ska vi även få söka in tillsammans med de andra i den grupp som kommer från gymnasiet UTAN kompletteringar. Alltså elever med IG-MVG-betyg. Är detta verkligen en fördel för oss? Våra betyg är ju ÄNDÅ antagligen sämre än de övrigas i denna grupp? Vi kommer alltså få en så pass liten egen kvot till en början att vi missgynnas OCH även söka in med elever som haft större chanser till höga betyg. Är detta verkligen rättvist? Jag oroar mig väldigt inför antagningen hösten 2014. Mina drömmar om psykologprogrammet känns ouppnåeliga.

    2 Svar

    Lotta SYV
    Elever med betyg från den nya gymnasieskolan ska konkurrera i två urvalsgrupper dels den vanliga urvalsgruppen för gymnasiebetyg, dels en egen urvalsgrupp enligt Regeringen. Läs gärna PM:
    http://www.regeringen.se/sb/d/16841/a/214312

    Inför tidigare reformer på gymnasiet har det alltid funnits övergångsbestämmelser som tolkats till eleverna som nyligen påbörjar sin utbildning utifrån den senaste reformens fördel. Håll tummarna att det bli så nu också.

    Lycka till!// Lotta
    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är svårt att förutspå helt och hållet hur det kommer bli för er som söker i första omgången av de elever från Gy11. I tre år så ska ni få söka i egen urvalsgrupp ( BLEX) och i direktgruppen (BI) och sedan övergå till BI helt och hållet.

    Jag tänker att högskoleprovet kan vara ett viktigt komplement för att utöka ens möjligheter och sedan kan du inte göra annat än ditt bästa i dina studier.

    Sedan tycker jag att det är viktigt att lära sig försöka hantera osäkerheten man känner - att känna osäkerhet över vad som ska hända är ju en del av livet - där kanske samtal med både studievägledare och kurator på skolan kan hjälpa - för det är inte bra om du blir så stressad att din studiesituation blir drabbad. /Lena, Syv