Christian
    Ja vart ska jag börja, jag är bara så läss ! allt började 2006 tror jag då rektorn på min högskola och min mamma sökte gymnasieutbildning till mig i mitt namn hör hur sjukt de låter jag har diagnos asperger så jag hamnade i mindre klass på lundellska skolan på sp allt gick åt pipan, passade inte in, höll ut ett år, sen skulle jag gå gymnasiet igen tänkte jag och det blev en ända stor mardrömm gick till syv hade tänkt gå el eller teknik men begick sen mitt livs misstag och tänkte att hp kanske är bra å herregud dagis för tonnåringar jag var 17 år då och sen ville ja gå el men syon blåste mig och sa att jag bytt en gång och att det var kört,! dum nog trodde jag henne jag kunde ju sökt om till ettan fram tills innan jag fyllt 20 de sveket sitter i än idag ! jag hade gätt min högra hand för att ha hafft en bra gymnasiegång som alla andra ! ja fick t.o.m alldrig höra om studiebesök för 9or på gymnasiet, lite off toppic efter tre år sen minns jag att ja fick nått slutbetyg de var ju kasst inte värt vatten för ja var typ alldrig där de är historien om hur allt gick år skogen för någon som har läshuvud och lyssnade på andra, jag hade önskat att jag också hade hafft tre härliga år på antigen natur eller teknik för att ha en framtid ! vad gör man jag älskar ju datorer och har läst till matte 4, men gå natur eller teknik är ja ju för gammal för ! kan man ta bort slutprovet från gymnasiet kanske ? alltså dom hjälper mig inte ett dugg men ja vill inte ha skiten, vet att man inte kan ändra ur ett slutbetyg, men jag vill ta bort skiten och inte ha massa flum som påverkar framtida snitt osv jag vet inte kan komvux göra ett undantag så läser ja in natur motsvarighet på komvux basår eller folkhögskola ? ber om ursäkt för det långa inlägget / crille

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Det är jättetråkigt att du tycker att du fick misslyckad studiegång.

    Vi kan tyvärr inte gå tillbaka i tiden och göra om. Det önskar jag också att vi kunde, då skulle jag göra vissa saker annorlunda! men vi kan inte det, varken du, jag eller någon annan. Det som har varit - det har varit och det bästa vi kan göra är att dra slutsatser, lära oss någonting av det som hände och göra saker i framtiden som leder oss vidare till våra mål.

    Vad är ditt mål? Vart vill du komma, så att säga?

    Vad vill du ha för yrke? Om du berättar det, ska jag se om jag kan ge dig några råd om hur du kan komma vidare.

    Bästa hälsningar och vi hörs!

    ANNA

    • : men ja blir bara så läss och den syon blåste mig och förstörde allt det känns som allt är kört typ ! jag har hållt på med datorer än del och visual studio knackar lite kod, är självlärd driver med en kompis en datorbutik. ignition.nu är hemsidan vi håller väll oss flytande ! min störta dröm är att jobba som systemvetare inom datavetenskap har läst matte 4 med C i alla kurser förutom matte 4 där jag fick D mvh crille
    • Julia : Två olika frågor: - vill du driva en juridisk process mot kommunen för att du inte fick rätt hjälp under din skolgång? Och en annan fråga - hur du ska göra nu för att komma till ditt mål? Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • : Christian jag har funderat på det dessvärre får jag inte tillbaka 3 härliga gymnasieår syon heter Anne Gustavsson tror ni det kan ge något ? jag vill ju inte framstå som dessperat men det var min hemkommun Enköping som gjorde fel inget snack om det ! jo precis för min egen del vill jag bara dra ett stort sträck från gymnasiet, jag har inte nytta av ett skit därifrån, alltså helt ta bort slutbetyget helt och hållet börja på ruta ett har ingen som helst nytta av skiten,jag har ju tagigt tag i matten te.x mvh crille
    • Julia : Jag har skrivit ett nytt svar till dig. Se om det blir till hjälp. En Yrkeshögskoleutbildning kanske kan bli en lösning för dig. OBS! Yh kan ta in även om man i formell mening inte är behörig, så det är lönt att söka alla de olika yh som man är intresserad av.:)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Christian!

    Det är två olika frågor och två olika vägar att gå:

    1. lägga tid, energi och andra resurser på att driva en juridisk process mot din kommun (för att du inte fick tillräcklig och/eller rätt hjälp när du var elev)

    och

    2. bestämma vad du ska göra nu: läsa eller söka andra jobb eller bedriva självstudier ännu mer eller göra allt detta samtidigt.

    Jag förstår mycket väl att du känner dig orättvisst behandlad och vill få upprättelse. Du kan söka upp en jurist för att få svar på om du har en "case" som de säger på engelska, dvs om det finns juridisk grund för att driva en process mot din kommun. Det du kan få är ekonomisk kompensation. Ingen kan ge dig tillbaka de åren som har gått. Jag tror dig men frågan är om det "håller i rätten", om tillräckliga bevis kan hittas. Annars blir det "han sa"/"hon sa" - ord står mot ord. Och det håller inte i rätten. Om du vill gå "den vägen" måste du söka upp en jurist, som kan bedöma om det finns tillräcklig grund för att stämma kommunen (och med tillräcklig "grund" menar jag vad som kan bevisas).

    Angående gå vidare - så jobbar du redan i databranschen och vet säkert bättre än jag gör vad som efterfrågas, vilka kunskaper man bör ha för att lyckas inom branschen.

    Jag vill tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar. De är tyvärr lite mer kända än de som finns på högskolor och universitet och det är synd för det finns många som är väldigt bra.  Du hittar hela utbudet av YH på www.yhguiden.se

    Jag hittade 130 YH inom Data/IT med start hösten 2016 och 19 av dem är på distans.

    Min förhoppning är att någonting i mitt svar blir till nytta och ger lite hjälp och leder dig vidare!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : vi får se jag behöver ju inte komplettera matten det är isf fysik 2 och kemi 1 som jag kan behöva, jag ska prata med syon jag har på komvux( en bra en ) !) tack för att ni tog er tid och hjälpte mig mvh Christian
    • Julia : Att processa mot kommunen tar alltid lång tid och utgången är oviss. Uppgifter kan bedömas på olika sätt och om "tillräcklig bevisning" inte går att få fram, kan du förlora. Det kan bli stressigt och även dyrt för dig. Men jag kan inte bara avråda dig från att försöka söka rättvisa. En konsultation med en jurist (och kanske med flera olika) skulle jag rekommendera att börja med. Det är jättebra att du tycker du har en bra "syon" på komvux nu! Vi håller tummarna för att det går jättebra för dig framöver! Du har redan fått din "dos" av otur, nu måste du ha mycket tur framöver! Så tycker jag du bör tänka och vi håller tummarna hårt! :)