ida
    Jag går tredje året på vård och omsorgsprogrammet. Grejen är den att jag är väldigt asocial av mig och som du nog förstår är vården ett väldigt socialt yrke. Jag valde egentligen bara den här linjen för att jag kände mig pressad till det av mina föräldrar och jag mår dåligt av att gå den här linjen. I tvåan gick jag fem veckors praktik på ett äldreboende och jag mådde så dåligt att jag knappt kunde sova om nätterna då mina oroliga tankar höll mig vaken. Nu i trean ska vi ut på fem veckors praktik igen och jag vet inte om jag klarar av det. Det är mindre än ett halvår kvar men jag känner redan rädsla för det. Det känns bara tungt och jobbigt att varje dag åka till skolan på grund av det. Jag vill helst inte gå om två år eftersom jag redan är ett år äldre än mina klasskamrater och som sagt är jag väldigt asocial och att ha gått över två år på gymnasiet bara för att börja om känns jättejobbigt och skrämmande. Jag har fått tips om att gå till skolans syv men jag vill inte gå dit för än jag vet vad jag har för alternativ. Vad ska jag göra? Måste jag gå igenom fem veckor till av praktik eller måste jag gå om? Finns det inte ett annat sätt? Hjälp!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj vad jobbigt du måste ha på gymnasiet där det ofta är höga krav på just att vara social! Tycker absolut du ska kontakta din Syv och få klarhet i vad som gäller och om du på något vis kan få hjälp att hitta en praktikplats som passar dig bättre - eller andra valmöjligheter som finns.

    Och har du av detta skäl svårt att ta dig till skolan och ångest över det så kanske en tid hos kuratorn på skolan kan hjälpa dig vidare i hur du ska tänka - skaffa dig strategier detta sista år men även som kanske håller i livet. Det är ju trots allt ganska höga krav på att man ska kunna samarbeta, social jäkla kompetens och allt vad det heter! Nä, skämt åtsido så kan det ändå vara viktigt att hitta vägar för dig och och då behöver du prata med folk på skolan som vet och kan stötta dig. Hoppas verkligen det löser sig! /Lena, Syv