Suka

    Hej, jag kommer hit till er i första hands för att veta om vad jag säger är rimligt eller inte. Det är så att föra året så blev skolorna stängda pga covid19. Och jag fick B på ett ämne som jag tycker jag förtjänar A på. Vi gjorde en labb i höstterminen 2019 och jag fick C på den men när jag pratade med min lärare så sa hon att det är okej, det är det första labbrapporten, vi kommer att göra så många fler och du har andra möjligheter. Och bortsett från det gjorde vi sista provet på distans hemma vilket jag fick B på. Jag hade pluggat hårt hela året, alltså helt pluggat till döds. Jag fick ett B som sagt i slutet och sen frågade läraren om vi tycker att hon gjorde fel bedömning men då var jag skit arg att jag inte ens ville prata om mitt betyg eller nåt. Jag ville bara glöma bort det. Men det är nu jag börjar bli irriterad och märka att jag att jag har blivit fel bedömd. Jag fick ju A på alla prov men B på online kursprovet, borde läraren inte ta hänsyn till faktumet att visa inte kan fokusera hemma? Vissa som jag tror har fuskat på hem kursprovet fick nämligen A i slutbetyg fast de hade dåligt på andra. Är det rättvist? Jag klagar inte på att jag fick B och säger inte att B är ett dåligt betyg men linjen jag vill gå på efter gymnasiet kräver så extremt höga betyg och min starkaste sida har alltid varit vetenskpliga ämnena resten tvivlar jag på. Kan jag nu prata med läraren? Finns det ett chans att jag får prövningar eller att hpn kanske förstår var jag kommer från? Jag är verkligen missnöjd och känner mig så dum för att ha prestera så hårt hela året?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Jag förstår hur du tänker... Det är inte fel att prata med läraren men att betyget skulle i efterhand bli ändrat - är det mycket tveksamt, alltså på ren svenska så tror inte jag betyget blir ändrat, tyvärr. Men prata med läraren, be henne om en förklaring.
    Att du pluggade hårt (eller inte pluggade alls) spelar tyvärr ingen roll, så det är inte argument för att försöka få högre betyg... det är KUNSKAPER och inte flitighet (inte antal timmar eleven lägger på sina studier) som betyget sätts på.
    Skillnaden mellan B och A i en 100p-kurs är plus-minus 0.1 (i meritvärdet) och i en 150p.kurs 0.15 och givetvis kan det utgöra skillnad att komma in eller inte komma in på en populär högskoleutbildning.
    Hur bra kunskaper du har i kursen vet inte jag eller ngn annan än din lärare och du själv. Men argument som att jag "pluggade mig nästan till döds" eller att "Covid-19 slog till" fungerar inte vad gäller diskussioner om betyg. För det första så drabbade covid-19 alla och inte bara dig; men om du menar att du HADE KUNSKAPER MOTSVARANDE A-BETYG när betyget satts, men pga Covid-19 inte fick möjlighet att påvisa de kunskaperna... det är bra argument (tycker i alla fall jag).
    Lycka till!