Ahmed
    ..........................................

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ahmed,

    det är inte studie- och yrkesvägledarens roll att kunna svara på om läraren får underkänna en elev på grund av misstänkt fusk som läraren "inte kan bevisa". Du måste vända dig i så fall till rektor. Det är rektor som är, som det heter "ytterst ansvarig".
    Antingen så föreslår du till läraren att du kan bevisa att du kan de orden och uttryck som du har använt dig av; eller så accepterar du lärarens beslut; eller så går du och pratar med rektor alternativt ber dina vårdnadshavare kontakta rektorn (du är inte 18 år än, dvs är icke-myndig).
    Om skola misstänker att du fuskar, kan det mycket väl vara så att dina vårdnadshavare blir kontaktade av din skola. Så brukar det gå till när skola misstänker att en elev har fuskat.

    Jag förstår att du kan bli både ledsen och upprörd, om du vet att du inte har fuskat, men att läraren säger att du har gjort det.

    Det viktigaste är DINA KUNSKAPER, vad du egentligen Kan. Det är dina kunskaper som måste ligga till grund för betyget. Och det är dina kunskaper som du tar med dig vidare - till högre studier, och till arbetslivet ...

    Som sagt, jag eller någon av mina kollegor, SYV-ar, har ingen möjlighet att avgöra om du har fuskat eller inte. Angående "bevisläget" så kommer inte ditt ärende avgöras i någon domstol. :) Det är inte den nivån på ärendet... och "bevisning" som krävs i skolan är Lärarens bedömning angående dina KUNSKAPER. Om läraren bedömer att dina kunskaper motsvarar ett visst betyg, då sätter läraren det betyget.

    Om du som elev inte håller med, rekommenderas det att du i första hand pratar med läraren och ber om möjlighet att påvisa att du har högre/bättre kunskaper. Om du blir missnöjd med lärarens svar, vänd dig till rektor på din skola.
    Sist kan man anmäla till Skolinspektionen (om du och dina vårdnadshavare tycker att din skola har agerat felaktigt).

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    SYV på fråga syv :)