Nadja
    Hej!. Är en tjej som ska börja tredje året på naturvetenskapsprogrammet. Jag har gjort högskoleprovet 2 gånger och både gångerna gick det inte som jag ville. Men jag har under sommaren bestämt mig för att plugga så mycket som jag kan för att få ett bra resultat eftersom jag vet att mina betyg inte kanske kommer räcka till läkarprogrammet. Så min fråga är ifall om jag skulle få 1.7-2 poäng då jag har både gångerna skrivit under 1 poäng skulle det misstänkas som fusk eller liknande? Jag har hört rykten att om man plötsligt får ett resultat som är långt ifrån det man hade innan att man kan bli anmäld?

    Min andra fråga är hur kan man träna till högskoleprovet, förutom att träna på gamla prov? Finns det böcker eller liknande som förklarar hur man kan gå tillväga på de olika uppgifterna?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja,

    om du inte fuskar, utan på riktigt höjer ditt resultat när du gör Högskoleprovet nästa gång, har du inget att oroa dig för. För att ska kunna bevisas att man fuskar, så ska man faktiskt fuska; och om man inte fuskar, då fuskar man inte och då är man oskyldig. :)

    Ang. hur man kan träna för att få högre resultat på högskoleprovet...? Högskoleprovet mäter hur "allmäntduktig" man är; ju mer du vet om "allt" desto bättre resultat på HP kan du förvänta dig.

    Du nämner i din fråga att du vet att man kan träna på "gamla" högskoleprov och det stämmer och det är ett bra sätt att träna på HP.
    Även självaste faktum att du gör HP ännu en gång är också träning i sig. Det är inte sällan man får högre resultat på HP för varje nästa gång man gör HP, även om man inte tränar emellan HP-provtillfällena.

    Att läsa mycket på svenska och på engelska är också bra för att försöka höja resultat på HP.

    Det finns böcker och kurser man kan hitta på olika ställen, ibland även på komvux... på studieförbund och på privata skolor - men jag kan inte direkt rekommendera ngt. av det, då jag inte vet hur bra de funkar och om de kommer att passa just dig - jag kan alltså inte rekomendera ngt. som kostar pengar och som kanske inte funkar för dig...

    Vänligen

    Julia SYV