felicia
    Hej! jag slutade 9an för inte så länge sen, och jag slutade på hemspråk när jag gick i 8an men har haft hemspråk alla andra år jag gått i grundskolan.

    Det som jag nu undrar över är att mitt betyg för hemspråk gällde hella åttan som en del i mitt meritvärde och på början av terminen som en del av mitt betyg när vi sökte till gymnasiet nu i nian, men på min sista dag av skolan försvann det betyget och räknades inte med i minna betyg till slutliga antagningen, varför? Jag trodde att det skulle gälla i minna meritpoäng till gymnasieantagningen (vilket det gjorde till första antagningen men inte den andra). Är det något fel som har gjorts eller gills det bara inte. finns det något jag kan göra?

    Tack så hemskt mycket för ert svar./ Felicia
    • : Hej! Vänta tills du fått svar från SYV, de har oftast något att tillägga eller så rättar de om något är fel. Jag antar att du menar modersmål, hoppas jag fattat det rätt :) !Vad jag vet så får man inte räkna med modersmål i sitt meritvärde som man konkurrerar med i antagning till gymnasium. Man kan max ha betyg i 17 ämnen och detta är om man läser moderna språk. då är max-poängen 340. Om du valt att inte läsa moderna språk kan du ha max 320. Men tyvärr, vad jag vet, går det inte att ersätta moderna språk med modersmål. Läs mer här (det var den enda info jag hitta som stödjer det jag säger): http://www.ekero.se/Utbildning-och-barnomsorg/Grundskola/Grundskolor/Tappstromsskolan/Om_skolan/Studie-och-yrkesvagledning/Sprakvalets-betydelse-i-grundskolan/ Men detta skrevs år 2013 och mycket kan ha ändrats sen dess. Så vänta på svar från SYV, så du vet säkert vad som gäller. Önskar dig lycka till i fortsatta studier :) ! MVH,

    1 Svar

    Hej Felicia!

    Till gymnasiet kan du söka med högst 17 ämnen, om du läser alla ämnen dvs även modernt språk och modersmål innebär det att du har läst 18 ämnen. Det medför att ditt lägsta betyg stryks och du söker med 17 ämnen. Det kan vara en anledning till att inte betyget räknades med.

    En annan rimlig förklaring varför ditt betyg i modersmål inte räknades med beror på att du inte läste mordersmål i 9an och därför räknas det inte med i ditt slutbetyg.

    Ifall du fortfarande känner dig osäker är det bästa att kontakta din studie och yrkesvägledare på den skolan du gick på.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV