Miriam

    Hej, Jag är riktigt intresserad av att arbeta med fashion. Jag har inte bestämt inriktning helt ännu, men jag tänker mig något av följande: 1. Fashion journalist. Då jag älskar att skriva, och mode. 2. Skapa ett klädmärke i framtiden. (Har läst på vissa hemsidor att det är fördelaktigt att vara modedesigner i grunden, men att man inte måste vara det utan att man bl.a ska lägga vikten på business och marknadsföring. Finns det någon lämplig utbildning i Sverige?) 3. Som tredjevalsalternativ har jag tänkt på Fashion buyer. Har lagt ner flera veckor på att göra egen research. De enda studievägledningen jag hittat är egentligen representanter för specifika modeskolor utomlands. Från de har jag fått höra att utbildningar i Sverige är av sämre kvalité, men jag vill höra från ett inifrånperspektiv om detta stämmer? En hel kandidatexamen kostar rejält, så jag har fått höra att jag kan läsa ett intensivt ettårsprogram, men känner mig osäker på om detta kan leda till karriär i framtiden, dvs om programmet är lämpligt för studenter utan en kandidatexamen. Övrig info: Har läst en halv kandidatexamen som inte har med fashion att göra. •Vill även kolla om dessa utbildningar finns i Sverige/utbildningar som kan leda till någon av dessa 3 jobb och inte inkluderar matte 3b, för i sådana fall är det ”onödigt” att betala för en utbildning utomlands? Eller om man eventuell kan kombinera olika kurser? Exempel på utbildningar jag har tittat på utomlands är: -https://www.istitutomarangoni.com/en/fashion-courses/fashion-business/fashion-business-digital-marketing-intensive -https://www.istitutomarangoni.com/en/fashion-courses/fashion-design/fashion-design-intensive-2 - Hälsningar, Miriam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,
    jag måste tyvärr svara att det inte går få garanti på att lyckas inom modebranschen, oavsett vilken utbildning man skaffar sig. Mycket handlar om tur, kontakter och talang + om man lyckas med sina ideér "hamna rätt i tiden och platsen", alltså att just dina ideér just nu blir "gångbara" /ekonomiskt sett, menar jag. Jag förstår det som så att du vill kunna leva, alltså försörja dig, på ditt arbete inom mode och här handlar det om att hitta de som vill och kan betala för ditt arbete. Konkurrensen inom modebranschen är tuff och det finns inte några självklara rätt eller fel i vilka plagg och accessoarer som säljer och vilka som inte gör det. Det är tyvärr långt ifrån alla som satsar på att försöka skapa karriär i modebranschen som lyckas. En väg att gå, för dig, skulle kunna vara att du börjar blogga om mode och försöker "skapa dig ett namn", att bli känd som en person som är väldigt intresserad av mode. Här tänker jag på de "kändisar" som saknar utbildning inom mode men ändå har skapat och framgångsrikt äger modemärken.
    På FRåGA SYV har vi ingen egen expert i de frågor som du ställer; jag vet inte - uppriktigt sagt - om det går att hitta någon egentlig expert som skulle kunna säga att "den här utbildningen" kommer leda dig till målet... Jag och mina kollegor här på FRåGA SYV kan egentligen endast tipsa dig om att själv ta reda på så mycket du kan och satsa på det som du själv tror på.
    Att skolorna utomlands säger att svenska utbildningar är, som du skriver i din fråga "av sämre kvalité", kan vara deras uppriktiga åsikt eller så säger de så för att få dig betala för deras utbildning (alla vill ju tjäna pengar).
    Du får jättegärna kika på utbildningar inom olika skolformer, bl a Yrkeshögskola: t.ex på Nordiska textilakademin i Borås och på många olika yrken, som t.ex JournalistInfluencerModeredaktörModevetare, Bloggare, Modedesigner, TrendanalytikerTextilekonom, Inköpare, Designer inom mode & textil, Mönsterkonstruktör

    • Miriam : Hej, hur ser det ut när det kommer till just Fashion buyers, alltså Fashion inköpare? För inköpare har jag för mig att man kan läsa till på yrkeshögskola, men finns det något som inriktar sig på mode eller så?
    • Mikael :

      Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan du se på www.yhguiden.se - du kan t.ex gå en "vanlig" utbildning till Inköpare utan någon specifik inriktning och sedan genom eget intresse och relevant arbetslivserfarenhet profilera dig på inköp inom Mode/fashion-branschen. Men titta i första hand på den här utbildningen - utbildning/nordiska-textilakademin/inkopare-inom-mode-textil-och-konfektion

    • Miriam :

      Tack för svar, här kommer ytterligare en följdfråga. Jag undrar om en utländsk masterutbildning i Europa inom fashion områden tillgodoräknas i Sverige? Jag vill ha möjligheten att kunna jobba med mode både i Sverige, och internationellt.

    • Anna : yrken inom mode/fashion är i Sverige icke-reglerade; det betyder att det inte finns strikta regler om vilken utbildning man måste ha; det blir därför upp till en arbetsgivare/uppdragsgivare att anställa vem de vill, med vilken utbildning som helst. Och olika arbetsgivare/uppdragsgivare kan tänka väldigt olika.
    Läs alla kommentarer