Therése

    Hej.
    Mitt barn går i 9:an och söker nu in till gymnasiet.
    Han har bara gått spanska i 7:an och bytte sedan till extra engelska.

    Nu måste han tydligen välja ett moderna språk 1 för att kunna komma in på tex Naturvetenskapliga programmet. Till hans förtret eftersom han verkligen inte gillar språk.

    Nu till min fråga: när han sen läser tex Spanska 1, kan elever som haft spanska i 7:an 8:an och 9:an söka till samma kurs?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Nej, elever som läste spanska på högstadiet måste, om de vill läsa spanska på gymnasiet, söka till Spanska 3.
    Spanska 1 är en nybörjarkurs, som man läser om man aldrig tidigare läst spanska.
    Det kan hända att ditt barn inte får läsa Spanska 1, pga det kommer fram att han läste spanska innan och är därför inte "total-nybörjare". Att läsa Spanska 2 eller 3 blir dock för honom troligtvis alldeles för svårt. Dessutom kanske Spanska 2 ej ens blir möjligt att läsa i åk1 på gymnasiet, utan valet står mellan Spanska 1 och 3 och ingen av de kurserna kanske blir mölig att läsa för eleven som läste spanska "lite grand" förut.

    Lösningen kan vara att välja Franska 1 eller Tyska 1 eller ngt. annat språk (Moderna språk 1).  På NA, Naturvetenskapsprogrammet, ingår en kurs Moderna språk, som obligatorisk. OBS! elever som har ett annat modersmål, än svenska, kan i stället för Moderna språk läsa Modersmål.

    Vänligen
    L.

    Liselotte