Marwin

    Hej, jag började nyligen på gymnasiet och har valt språk 1. Jag har nu fått höra att språk 1 inte ger några meritpoäng. som jag förstår det kan man som högst få 2,5 meritpoäng och som högst 1,5 från moderna språk. om jag ändå vill ha 2,5 meritpoäng, behöver jagt då byta till språk 3 eller kan jag lösa det på något annat sätt? t.xe läsa språk 3 och språk 1 eller lägga till andra ämnen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marwin,
    det går att uppnå max i merit (2,5 meritpoäng) genom engelska 7 och "högre" kurser i matematik.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng;
    högre kurser i matematik kan ge upp till 1,5 meritpoäng. På så sätt kan man få max i merit ändå, alltså, utan meritpoäng för mod.språk.
    Det är inte alls obligatoriskt att ha några meritpong, över huvudet taget. Men de ger fördelar om man söker till svenska högskoleutbildningar sen (dock inte alla högskoleutb. accepterar meritpoiäng - det finns några få lärosäten i Sverige som ej accepterar meritpoäng; och söker man till utländska universitet - så tror jag inte någon av dem skulle bry sig om "svenska meritpoäng").

    För att kunna få meritpoäng måste man ha lägst E, alltså godkänt betyg (klarat av kursen). F betyg i kurserna ger inga meritpoäng.

    Ang. läsa mod.språk 1 eller 3
    Mod.språk 3 kan man läsa i början av sin gymn.utbildning endast om man har läst samma språk på grundskolan.
    Är man nybörjare i ett språk - är det mod.språk1 (nybörjarkurs) som gäller. Sedan kanske man kan fortsätta och läsa mod.språk2 och 3 om eleven vill och om skolan kan erbjuda den möjligheten.

    Det finns inga regler som skulle förbjuda läsa flera olika språk samtidigt och då olika nivåer inom de språken. Dock beror mycket på vad just din skola kan erbjuda och hur schemat ser ut - du kan ju inte vara på olika lektioner samtidigt.
    Mer om Meritpoäng - kan du läsa på gymnasieGuiden.se/merit